Van Klant naar Groupie Challenge
Neuromarketing en webwinkels, een goede combinatie?
 
 

Retargeting: wat is het en hoe helpt het jouw webshop?

Misschien heb je het begrip als eens voorbij zien komen of er al eens over gelezen: retargeting.

Wat is het precies? Wat heb je aan retargeting als webshop?

En niet onbelangrijk: hoe zorgt het voor meer conversies voor jouw webshop?

Wat is retargeting?
Retargeting is een vorm van online adverteren. Door een speciale pixel op jouw website te plaatsen, kan je jouw eerdere bezoekers opnieuw benaderen met advertenties. Je bereikt hierdoor direct jouw ideale doelgroep, namelijk de mensen die al interesse hebben getoond in jouw webshop door deze al eens te bezoeken.

De online advertenties worden overal op het web getoond, zoals bijvoorbeeld op nu.nl of volkskrant.nl. Met een webshop kan je ook gebruik maken van dynamische advertenties. In dit type advertentie worden eerder bekeken producten getoond en zijn dus zeer relevant voor jouw eerdere bezoeker.

Benaderen op stap in aankoopproces
Niet elke bezoeker heeft op dezelfde manier de website bekeken. Stel, je hebt een webshop met allerlei merken damesschoenen. Er zullen bezoekers tussen zitten die de homepage hebben bezocht en daarna zijn afgehaakt. Zij hebben niet verder geklikt. Deze bezoekers zijn een stuk minder “waardevol” dan de bezoekers die de productpagina hebben bekeken en wellicht zelfs iets in de winkelwagen hebben geplaatst.


Het is waardevol om iets te doen met de informatie die je hebt van de eerdere bezoekers. Waar zijn ze afgehaakt in het aankoopproces? Hoe verder iemand al geraakt is op jouw webshop, hoe waarschijnlijker het is dat zij op korte termijn een aankoop gaan doen. Dit kan bij jou zijn, maar ook bij de concurrent als je hier niet op de juiste manier op inspeelt.

Door retargeting in te zetten, kan je deze eerdere bezoekers opnieuw benaderen. In een retargetingcampagne kan je segmenten aanmaken waardoor er onderscheid gemaakt kan worden in hoe ver de bezoeker al is gekomen op de website. Hierdoor kan je aan een bezoeker van het winkelwagentje een andere advertentie laten zien dan bijvoorbeeld aan een bezoeker van de homepage.

Hoe helpt retargeting jouw webshop aan meer omzet?
Met retargeting heb je een manier om nogmaals onder de aandacht te komen van jouw bezoekers. Slechts 2% van de bezoekers van een webshop doet tijdens het eerste bezoek een aankoop. Dit is een enorm aantal bezoekers dat nogmaals (uit zichzelf) jouw webshop moet bezoeken om wellicht overtuigd te raken van een product en dit aan te kopen. Door online advertenties in te zetten, haal jij jouw verloren bezoekers terug. Dit heeft een positief effect op branding en omzet.

Wat denk jij? Irritant of interessant?