Als je teksten leest van iemand die haar eigen stijl heeft gevonden, dan is dat direct duidelijk. De content heeft een typerende, unieke klank. Een persoonlijke expressie in een eigen, specifieke stem. En dat is precies de sleutel tot content die aanslaat bij het publiek dat jij wilt bereiken. Je leest namelijk meteen wanneer iemand vanuit z’n tenen schrijft en gepassioneerd vertelt over dat ene onderwerp. Expertise spreekt immers uit elk woord en de schrijver weet precies waar ze het over heeft. Wanneer je dit voor elkaar krijgt, dus wanneer je je focust op de kwaliteit van je content, dan volgen de fans vanzelf.

content-creatie

 

Je stem door laten schijnen in content creatie

Dat klinkt allemaal appeltje eitje, maar is het ook echt zo simpel? Is succesvolle content creatie echt zo gemakkelijk? In principe wel, maar het is noodzaak om te allen tijde bij je jezelf te blijven. En hier ligt de uitdaging. Jouw visie, gedachten, ervaringen en gevoelens opschrijven maakt je kwetsbaar. Het maakt je een gemakkelijk object om aan te vallen en te veroordelen en geloof me, er is altijd wel iemand die van de gelegenheid gebruikt maakt… Content creatie die klopt is dus hard werken. En niet alleen voor die olifantenhuid, maar misschien nog wel meer om wat in jou zit op een begrijpbare manier over te brengen. Wanneer dit je lukt dan zit je op de weg naar succesvol schrijven met je eigen unieke stem.

Hoe doe je dat dan, je stem vinden?

Om mensen te beroeren moet je eerst weten wat jou beroert. Waar ligt jouw passie, waar raak jij niet over uitgepraat en mogen mensen je in het midden van de nacht voor wakker maken? Word jij mega, maar dan ook echt mega, enthousiast van internet marketing, stap dan letterlijk die wereld binnen. Verslind elk boek, artikel en elke TED talk die je er over kunt vinden. Is haken he-le-maal jouw ding, zorg er dan voor dat niets je ontgaat en dat je met elk gesprek mee kunt komen of van elk gesprek leert. Ergens diep in je weet je wel wat jouw vlammetje laat branden. Het is namelijk dat onderwerp waar je werkelijk uren achterelkaar over kunt praten. Dat ene onderwerp waar je altijd mee bezig bent, ook als je er niet voor wordt betaald.

Neppers hebben het nakijken

Laten we eens kijken naar het verschil tussen de neppers en de mensen bij wie hun content creatie recht uit het hart komt. Kun jij het verschil aangeven tussen die twee? Dus het verschil tussen iemand die graag een heleboel content wil creëren om volgers te scoren en iemand die oprecht wil dat jij succesvol bent? Volgens mij pik jij die neppers er zo tussenuit. De tekst klopt gewoonweg niet met het gevoel dat ze proberen over te brengen. Vraag je dus altijd af tijdens het schrijven:

  • ‘wie probeer ik te helpen met dit onderwerp?’
  • ‘Hoe wil ik het leven van mijn lezer op een positieve manier beïnvloeden met wat ik nu geschreven heb?’

Als je intentie oprecht is dan voelt je lezer dat, want je bedoelingen klinken door in jouw schrijfstem. Dit leidt dan weer tot loyaliteit van je lezers.

Laat haters maar haten

Je kunt erop wachten dat wanneer je recht vanuit je hart spreekt met je eigen stem, dat er mensen afhaken. Het mooie is dat je ook mensen aantrekt. En het allermooiste is nog dat je precies die mensen aantrekt die jij graag in je cirkel wilt hebben. Wanneer je in je content creatie je eigen stem luid en duidelijk laat klinken kun je niet anders dan polariseren. En dat is de enige manier om een zo zuiver mogelijke fanbase op te bouwen. Allemansvriendjes hebben zelden een grote achterban, omdat men niet weet wie ze nou eigenlijk volgen.

Van passie naar gepassioneerde content creatie

Misschien kan niet iedere passie omgezet worden in een carrière, maar verbaas je er niet over hoeveel mensen het voor elkaar krijgen om geld te verdienen met hun passie. Zelfs in de meest verborgen hoeken en op de meest bijzondere manieren!

Een mooie oefening is om te beginnen met schrijven zonder jezelf te censureren. Het maakt even niet uit of er grammaticale fouten in staan of dat het niet sociaal wenselijk/ politiek verantwoord is. Dus, wanneer jij achter je schrijftafel gaat zitten, neem dan een vriend of vriendin in gedachten aan wie je je richt. Schrijf op natuurlijke wijze, gepassioneerd, maar informeel en vanuit je hart. Begin ongecontroleerd en laat de woorden komen zoals je ze voelt. Wanneer je klaar bent heeft de tekst tijd nodig om te rijpen. Laat het even liggen voordat je het naleest en het met zorg bewerkt met oog voor de indruk die jij wilt maken. De indruk die een eerlijke vertaalslag maakt tussen wat recht vanuit je hart komt en hoe je dit uit in je content creatie.

En dan pas zit je op de goede weg om lekker leesbare en leuke, interessante of vermakelijke teksten te schrijven in je eigen stem. Want weet je? Dat praat toch het gemakkelijkst!

Met onze content marketing cursus leer je hoe jij aantrekkelijke en klikbare content creërt en je conversie verhoogt.

 

 

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *