De gevreesde vraag van veel webshop eigenaren is: ‘Zeg, verdient dat nog een beetje?’ Het is de vraag die je dwingt om naar de conversie van je webshop te kijken. Maar wellicht is het ook de vraag die je net dat beetje motivatie geeft om je webshop conversie te verhogen. Dus eigenlijk is die vraag een hele mooie aanzet tot nadenken!

Conversie-webshop-verhogen

Stilstand is achteruitgang

Als webwinkel eigenaar weet je: in het begin is het sappelen. Je weet dat je hard werkt. Heel hard werkt. Daarnaast leer je ontzettend veel van alles wat je doet en de contacten die je op doet. Je bent aan het groeien. En je hebt inmiddels een mooie groep vaste fans. Je verkoopt ook best wel wat. Je wordt steeds beter gevonden in de zoekmachines. Echt super! Maar er komt geheid een moment met die blik… En dus die vraag: ‘Ja, het is allemaal wel leuk en aardig hoor, maarre… wordt het niet eens tijd dat je iets meer gaat verdienen?’

Conversie webshop verhogen

Om gelijk brullend op de bank te gaan zitten met kilo’s chocolade en een liter (2?) wijn, is natuurlijk geheel geoorloofd, maar daarna moet je toch echt wel gaan denken: POTVERDIKKIE JA! Of die vraag nu gesteld werd door je partner, je moeder, of (en die is het ergst..) door jezelf, het is een vraag die pijnlijk kan zijn, maar wel waarheid bevat. Die vraag is natuurlijk alleen maar pijnlijk omdat je het je al een keer eerder hebt afgevraagd. Het raakt je. Zoals ik al aangaf is de truc om die vraag om te zetten in motivatie om ervoor te gaan: conversie webshop verhogen, hoe doe ik dat?

“If you believe you can or if you believe you can’t… you’re right.” – Henry Ford

Webshop KPI’s om tot webshop optimalisatie te komen

Als je aan jouw webwinkel zou vragen: ‘hoe gaat het met je?’, hoe zou die dan antwoord geven? Het antwoord is natuurlijk: in cijfers. En dat is ook precies waar je naar moet durven kijken als je je bedrijf winstgevend wilt maken. Welke Key Performance Indicators (KPI’s: de variabelen waarmee je je succes kunt meten) kan je gebruiken, zodat je kunt zien hoe je webwinkel het doet? Wanneer je in kaart hebt gebracht hoe je webshop het nu eigenlijk doet kun je ook gericht te werken gaan. De kansen om de conversie van je webshop te verhogen worden door het vaststellen van een aantal simpele KPI’s inzichtelijk.

Welke webshop KPI’s kun je vaststellen

Het meest voor de hand liggende KPI’s zijn natuurlijk die van je omzet en je winst. Dat zijn cijfers die je waarschijnlijk direct weet op te dreunen. Toch..? Echter gaat het stellen van webshop KPI’s veel verder. Je kunt gemakkelijk je conversie webshop verhogen wanneer je overzicht hebt van wat er in jouw webwinkel gebeurt. De volgende KPI’s zijn essentieel voor elke webshop eigenaar:

Bezoekersaantallen webwinkel

Hoeveel bezoekers trekt je website eigenlijk? Het is ontzettend belangrijk om te weten hoeveel mensen je winkel in lopen, hoeveel mensen daadwerkelijk iets kopen en hoeveel mensen met lege handen vertrekken. Deze getallen zijn gemakkelijk te verkrijgen en heel waardevol voor het optimaliseren van je conversie. Ook is het belangrijk om te weten hoe de bezoekers in jouw webwinkel gekomen zijn. Hebben ze je bijvoorbeeld via social media gevonden, zijn ze direct naar je pagina gegaan of hebben ze je wellicht in de zoekmachines gevonden. Deze informatie is allemaal verkrijgbaar in Google Analytics en de statistieken in de backend van je webshop.

Aantal verkopen per dag

Weet wat je webwinkel per dag doet. Vrijdag en zaterdag zijn voor sommige webshops de dagen waarop veel minder omzet gedraaid wordt dan bijvoorbeeld een dinsdag of woensdag. Wanneer je bijhoudt hoeveel orders en hoeveel euro’s je elke dag omzet dan krijg je grip op je situatie en weet je precies op welke dagen je energie een hoger resultaat heeft.

Gemiddelde ordergrootte

Weet jij hoeveel een klant gemiddeld besteedt in jouw webwinkel? Wanneer je weet wat de gemiddelde ordergrootte op dit moment is kun je heel gericht middelen inzetten om de gemiddelde orderwaarde te vergroten. Er zijn ontzettend veel manieren om de orderwaarde te verhogen. Bijvoorbeeld door bijpassende artikelen aan te bieden of een leuke aanbieding te tonen wanneer de klant uit checkt.

Gemiddelde winstmarge

Ken je marges en blijf deze monitoren. Houd hier rekening mee met eventuele kosten die berekend worden door je fulfilment partij. Zijn de producten hun legplaatsen waard en zijn de kosten voor het verzenden gedekt binnen de marges? Houd je winstmarge goed in de gaten, vooral bij producten waar je geen grote aantallen van omzet. Kan het wel uit dat je deze producten aan blijft bieden in je webshop?

Conversie van je nieuwsbrief en Adwords

Al die tijd, energie, geld en moeite steken in een mooie nieuwsbrief en Adwords campagnes is alleen zinvol wanneer je weet of het ook daadwerkelijk resultaat oplevert. Is het de investering van je tijd en je marketingbudget waard om daadwerkelijk op die tools in te zetten? En zo ja, wat kun je er nog meer uit halen en hoe kun je dat inzetten om conversie webshop verhogen? Met je nieuwsbrief kun je heel mooi experimenteren door deze bijvoorbeeld op verschillende dagen en tijden te versturen. Aan de hand van de resultaten kun je zien wat het beste tijdstip is voor het versturen van je nieuwsbrief. Deze informatie kun je weer gebruiken om je tijd en middelen efficiënter in te zetten.

Conversie webshop verhogen: webshop optimalisatie tips

Natuurlijk kost het tijd om inzichtelijk te maken hoe het eigenlijk met je webshop gaat. Ik beloof je dat je er ontzettend veel voordeel uit gaat halen wanneer je het werk doet. Heb je een duwtje in de juiste richting nodig? Het webshop star programma helpt je om duidelijke doelen en KPI’s te stellen voor je webshop en om een mooie toekomst koers te zetten naar een toekomst waar jouw webshop groeit en bloeit.

Inspiratie om je webwinkel te optimaliseren nodig?

Run jij een webwinkel? Dan ben je een echte ondernemer! Je had misschien niet gedacht dat je het in je had, maar het is toch echt zo. Als ondernemer heb je te maken met veel uitdagingen. Het mooie is dat jij niet de eerste bent die met het bijltje hakt. Webwinkel marketing gaat er vooral om om hoger in Google te komen en daar hebben wij veel ervaring mee! Lees al onze webshop marketing tips en vergeet het gratis stappenplan niet!

 

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

Leave a Reply