Een webwinkel beginnen zonder voorraad klinkt als de ideale manier om relatief gemakkelijk je boterham te verdienen. En dat is het ook en tegelijkertijd is dat het niet. Er zitten veel voordelen aan dropshipping, maar er kleven ook nadelen aan. We nemen je aan de hand mee langs alles wat bij dropshipping komt kijken.

dropshipping

Wat is een dropshipping webshop?

Wat is dropshipping vraag je je af? Een webwinkel zonder voorraad beschrijft dropshipping het beste. Je houdt dus zelf geen voorraad en hebt nagenoeg geen logistieke verantwoordelijkheden. Wat een dropshipping webshop doet, is het vermarkten van producten die direct door de leverancier verzonden worden. Je hoeft dus zelf geen investering te doen in het aanleggen van voorraad. Dat klinkt goed toch!

De voordelen van een webwinkel beginnen zonder voorraad

De voordelen van een webshop beginnen zonder voorraad zijn wellicht overduidelijk. Het aanleggen van een voorraad voor een webshop kan ontzettend kostbaar zijn. Het geld dat je in voorraad stopt, ligt stil te wachten op je zolderkamer of opslagruimte totdat je het verkoopt. Het kan dus zijn dat je geld lang stilligt..

Wanneer je een webshop begint zonder voorraad dan heb je niet te maken met deze uitdaging. Je hoeft niet te investeren in voorraad en je geld zit dus niet vast.

Het tweede grote voordeel van een dropshipping webshop is dat je op logistiek gebied veel minder rompslomp hebt. Jij bent niet degene die de producten verzendt en dat maakt dat je meer tijd vrij hebt om je te focussen op het daadwerkelijke verkopen: de marketing van je producten. En die marketing houdt niet op bij je sociale mediakanalen onderhouden. Bloggen, e-mailmarketing, de shop onderhouden, aantrekkelijke productteksten en productbeelden genereren; al deze taken zijn tijdrovend en jij hebt je handen vrij om je daar volledig op te storten wanneer je voor een dropshipping website kiest.

De nadelen van dropshipping

Is het dan alleen maar regenbogen en eenhoorns zo’n webwinkel beginnen zonder voorraad? Hm, dacht het niet. Elk voordeel heb z’n nadeel, zo ook dropshipping.

Je blijft verantwoordelijk en aansprakelijk

Veel dropshipping leveranciers komen met standaardcontracten die meestal niet in jouw voordeel zijn. Dit is echt iets waar je in je zoektocht naar de juiste dropshipping leveranciers rekening mee moet houden. De logistiek is uit jouw handen, echter blijf jij aansprakelijk en verantwoordelijk. Wordt het product kapot geleverd, komt het niet of te laat aan, dan ben jij degene die het hoort én verantwoordelijk is voor een oplossing.

Retouren worden niet altijd door leveranciers teruggenomen

Wanneer je een webwinkel begint zonder voorraad hebt, is het belangrijk om in je zoektocht naar de juiste leveranciers het verwerken van retouren mee te laten wegen. Veel leveranciers accepteren geen retouren en dat betekent dat jij toch met voorraad komt te zitten. Een klant heeft namelijk het recht zich te herroepen op zijn aankoop en jij bent verantwoordelijk om het retour te accepteren. Je moet dus goed kijken hoe je dit proces insteekt voordat je head first induikt. Het is slim om te onderzoeken wat het gemiddelde retourpercentage is binnen jouw branche. De percentages lopen namelijk flink uiteen van 10% tot wel 50%. Het kan ontzettend kostbaar zijn om die voorraad thuis te hebben liggen zonder een mogelijkheid het weer te verkopen.

Exclusieve producten of 13 in een dozijn: kies slim

Het is belangrijk dat je op zoek gaat naar exclusieve producten en leveranciers voor in je dropshipping webshop. Wanneer je voor samenwerkingen met de meest voor de hand liggende leveranciers kiest dan kun je er zeker van zijn dat je concurrentie hoog is. Dat betekent harder trekken om klanten te overtuigen bij jou te kopen. Wanneer je voor exclusieve producten kiest dan ben je in aanvang van je dropshipping webshop langer bezig om de juiste leveranciers te vinden, echter heb je er veel profijt van. Het maakt je marketing een stuk makkelijker en je kunt je echt focussen op het maken van mooie content.

Je verliest je persoonlijke noot

Wanneer je het logistieke gedeelte uitbesteedt, verkijk je ook je kans om de zending persoonlijk te maken. Bij dropshipping kun je geen briefje aan de levering toevoegen of het product op een mooie manier in jouw stijl verpakken. Je bent afhankelijk van hoe de leverancier het aanpakt en je kunt er zeker van zijn dat jouw naam niet meer bij de klant voorbijkomt.

De conclusie: een dropshipping webshop beginnen of niet?

Een dropshipping webshop beginnen klinkt waarschijnlijk als de meest gemakkelijke manier op je eigen bedrijf te beginnen. Er zijn maar weinig financiële risico’s die je hoeft te nemen en op logistiek gebied heb je ook geen rompslomp. Zoals je gelezen hebt zijn er ook zaken waar je goed rekening mee moet houden op voorhand. Uit ervaring kunnen we zeggen dat de keuze op de middenlijn ligt. Dropshipping als aanvulling op je assortiment biedt uitkomst. Je houdt voor je cash cows de regie over de verzending en bij retouren zijn er geen uitdagingen. Producten met een hoge inkoop- en verkoopwaarde waar je er niet heel veel van verkoopt zijn perfect om op dropshipping basis aan te bieden. Je bespaart dan opslagruimte en beperkt het financiële risico van die producten zelf op voorraad te houden. Tegelijkertijd kun je de producten wel aanbieden en heb je een volledig assortiment.

 

Hulp nodig om je producten te vermarkten?

Kun jij wel wat hulp gebruiken om je webshop cijfers door het plafond te laten knallen? Al mijn webwinkel marketing tips deel ik graag met je. Hoe je hoger in Google rankt, welke vorm van content marketing bij je past, hoe je je naamsbekendheid vergroot en wat belangrijke KPI’s zijn bij het verhogen van je conversie. Je leest het allemaal in mijn blog. Wil je graag hands-on hulp, neem dan eens een kijkje bij de online trainingen voor webshops en de webshop star programmas die het mogelijk maken je webshop marketing uit te besteden.

 

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *