De voordelen van een CCV webshop
omnisend webshop
5 redenen waarom e-mailmarketing een must is voor jouw webshop
 
 

Vier duurzame marketingstrategieën voor webshops

Ben je op zoek naar inspiratie voor duurzame marketing ideeën voor je webshop? Dat kan een flinke uitdaging zijn als je echt uniek wilt zijn. Winacties, stuntprijzen en combinatie kortingen zijn voor de hand liggend en zeker niet duurzaam. Nadat de actie voorbij is geven de geleverde inspanningen dan ook geen voordelen meer. Daarnaast wil je het natuurlijk ook leuk houden voor jezelf en dat maakt het weer interessant om juist andere opties te verkennen. Meer duurzame acties die echt bijdragen aan het bouwen van een solide bedrijf. We delen vier duurzame marketing ideeën die juist op de lange termijn vóór je werken.

Content marketing

Omdat je snel resultaat wil van je marketing acties, zie je de voordelen van lange termijn investeringen sneller over het hoofd. Hoewel lange termijn acties niet direct voordeel opleveren, zijn dit wel vaak de investeringen waar je vaak het meeste aan hebt. Resultaten van content marketing zie je niet direct terug. Je moet je eigen stijl vinden in schrijven en/of fotografie. Daarnaast hebben de algoritmes van Google en Sociale Media platformen tijd nodig om je content op waarde te schatten, voordat ze het aan potentiële klanten kunnen aanbieden. Toch is het de investering van tijd en energie meer dan waard. Je dwingt jezelf namelijk om specialist van je producten of niche te worden, voor zover je dat nog niet was. Daarnaast is het met deze marketingstrategie ook echt zo dat je een stevig fundament bouwt voor je bedrijf. Je zet jezelf neer als specialist wanneer je onderscheidende teksten schrijft en unieke product foto’s maakt. Dit is iets waar je autoriteit mee opbouwt en waarmee je op de lange termijn mensen aan je bindt.

Interessante samenwerkingen (met influencers)

Als je net begint, of als je je business een boost wil geven, zijn samenwerkingen een slimme manier van jezelf op de kaart zetten. Een veel voorkomende samenwerking is die met influencers met een groot bereik. Echter heb je vaak veel meer aan influencers met een kleiner bereik die een specifieke doelgroep aanspreken. Waar je het beste op kunt letten is de interactie die de influencer met zijn/haar publiek heeft. Afhankelijk van het aantal reacties op een bericht kun je vaak wel aflezen of het publiek van de influencer oprecht is. Een voordeel van samenwerkingen met relatief kleine influencers is dat de samenwerkingsprijzen vaak heel schappelijk zijn. Ook biedt het mogelijkheden om producten te ruilen tegen exposure. Wanneer je vooraf afspreekt dat het je intentie is om je voor langere tijd aan de influencer te verbinden kan dit een zeer duurzame marketingstrategie zijn.

Werk jij al met influencers? En bevalt het? Laat het hieronder weten, ik ben altijd benieuwd naar de ervaringen!

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Voor webshops die een niche doelgroep aanspreken is het interessant om actief in te zetten op zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd (Search Engine Optimization). Voor competitieve branches, zoals kinderkleding, speelgoed en make-up, is SEO veel uitdagender. Verkoop je bijvoorbeeld handgemaakte kinderkleding voor meisjes, of heb je een andere niche, dan biedt zoekmachine optimalisatie juist veel mogelijkheden. SEO is een hele duurzame manier om organische zichtbaar te zijn voor je doelgroep. Het is hierbij echt belangrijk dat je vanuit een duidelijke strategie werkt en dat je je realiseert dat je de eerste 9 tot 12 maanden geen aanzienlijke resultaten mag verwachten. Het wachten zal zeker beloond worden wanneer je authentiek in je schrijfstijl blijft en daadwerkelijk waarde weet te bieden aan de bezoekers van je webshop.

Aandacht voor je bestaande klanten

Een zeer duurzame marketingstrategie is de aandacht die je aan bestaande klanten geeft. Wanneer je bestaande klanten om weet te toveren tot fans (of zelfs groupies!) hoef je verder eigenlijk niet heel veel meer aan marketing te doen. Maar hoe doe je dat, bestaande klanten omturnen tot ware volgelingen? Dit gaat voorbij goede service en kwaliteitsproducten. Een persoonlijk kaartje toevoegen bij bestellingen of een verjaardagskaart sturen zijn manieren om persoonlijk contact te leggen, maar ook wanneer je oprecht vanuit eigen ervaring producten aanprijst kun jij je onderscheiden. Wanneer je publiek jou goed leert kennen en zich met je kunnen identificeren zijn ze veel eerder geneigd om je adviezen en aanbevelingen op te volgen. Veel mensen doen hun aankopen liever bij echte mensen dan bij bedrijven zonder duidelijk gezicht. Laat jezelf dus zien, zodat je de juiste doelgroep aan kunt spreken en kunt adviseren.

Zet in op duurzame marketing met de Webshop Academy

Kies je ervoor om te investeren in je business door in te zetten op duurzame marketing dan is een samenwerkingspartner vaak erg prettig. Meestal zie je niet meteen resultaat en dat kan demotiverend werken wanneer het je eigen zaak is. Wij bieden webshop hulp op verschillende gebieden en hebben een enthousiast team dat je graag helpt om je online zichtbaarheid via advertenties, social media of SEO op de kaart te zetten.