Ga je beginnen met e-mailmarketing voor je webshop, dan is het slim om van tevoren een goede strategie uit te werken. Je wilt natuurlijk voorkomen dat jouw mailtjes ongeopend de prullenbak in gaan. Daarom zetten wij vijf manieren op een rij om ervoor te zorgen dat je mails niet alleen gelezen worden, maar ook nog eens converteren.

5 manieren hoe je e-mailmarketing inzet voor je webshop

Welkom

Nadat iemand zich heeft ingeschreven op je website, komt deze in een zogenaamde funnel terecht. Zo’n funnel zou je kunnen zien als een soort van flirten. Immers als je in een kroeg een man of vrouw ziet staan, vraag je deze ook niet gelijk ten huwelijk. Je moet elkaar eerst leren kennen en datzelfde kunnen we met e-mailmarketing doen. Door een goede welkomstserie te maken, zorg je ervoor dat de lezer jou en je bedrijf leert kennen.

Via je e-mailmarketingsysteem zorg je dat een eerste welkomstmail zo snel mogelijk na inschrijving wordt verstuurd, het liefst binnen een halfuur.

Het is belangrijk om goed na te denken over wat je in deze welkomstmail zet, want je kan maar een keer een eerste indruk maken. Zo is het bijvoorbeeld goed om een sprekende en persoonlijke onderwerp-titel te gebruiken; zo spreekt de titel ‘Sandra, wat leuk dat je er bent’ meer dan ‘bedankt voor je inschrijving’.

Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je waarde deelt; geef de bezoeker een reden om je toekomstige nieuwsbrieven ook te lezen. Maak je bezoeker enthousiast over jou, je webshop en je producten, zodat deze klaar is op het moment dat jij the question popt.

Verlaten winkelwagen

Een bezoeker van je webshop heeft zijn of haar winkelwagen gevuld, gegevens achtergelaten, maar besluit net voor de betaling toch de pagina te verlaten. Balen zeg! Daar waar je in een fysieke winkel wellicht kan achterhalen waaróm de bezoeker niet overgaat tot een aankoop, heb je daar voor je webshop geen controle over.

Als een bezoeker zijn of haar gegevens heeft achtergelaten, kun je automatisch een e-mail versturen nadat deze de pagina heeft verlaten, zodat je wellicht alsnog die ene order binnenhaalt. Je maakt het de bezoeker zo makkelijk mogelijk om door één druk op de knop de order alsnog te plaatsen.

Steeds meer webshops zetten e-mailmarketing in na het verlaten van een winkelwagen en daarom is het aan te raden origineel te zijn in je bericht, zodat de bezoeker niet anders wil dan op die ‘bestel nu’ knop te klikken. Zorg daarbij ook altijd voor een persoonlijke noot.

Het is hierbij belangrijk om te segmenteren, want niet iedere verlaten winkelwagen is hetzelfde. Dit bepaal je zelf door te kijken naar bijvoorbeeld het orderbedrag, winstmarge of het soort product. Maar ook om wie gaat het: is het een nieuwe bezoeker of een bestaande klant?

Daarnaast is het slim om te letten op wanneer je de mailtjes verstuurd en hoe vaak. Je kunt ervoor kiezen een aantal van deze e-mails te versturen, maar zorg dat het er niet te veel, want dat kan weer compleet averechts werken. Het is slim om hier echt even de tijd voor te nemen en te testen wat voor jouw doelgroep goed werkt. Test o.a. het moment waarop je de mail stuurt, het aantal reminders én de inhoud van de mail.

Herhalingsaankopen

Makkelijke voorbeelden van herhalingsaankopen zijn webshops die voedingssupplementen en vitamines of contactlenzen verkopen. De verkopende partij weet precies hoe lang een klant met ingekochte voorraad doet of wanneer de contactlenzen aan vervanging toe zijn.

E-mailmarketing is dan een manier om de klant te helpen herinneren aan het feit dat deze producten opnieuw aangeschaft dienen te worden.

In de verschillende e-mailmarketingsystemen kun je aangeven hoeveel dagen na de aankoop er een e-mail verstuurd moet worden. Als je deze, gepersonaliseerde, e-mail zo plant dat deze op precies het juiste moment in de inbox van jouw klant verschijnt, dan kan dit je klant zeker triggeren tot een herhalingsaankoop.

Hierbij geldt ook de regel dat je er het beste voor kunt zorgen dat je e-mail overkomt als een stukje extra service in plaats van een salesbericht: jij wilt immers niet dat je klant over twee weken geen zicht meer heeft of het zonder zijn voedingssupplementen moet doen.

Cross-selling

Laten we beginnen met: wat is cross-selling? Cross-selling betekent dat je producten, gerelateerd aan het product dat de klant al bij je gekocht heeft, aan diezelfde klant aanbiedt.

Stel een bezoeker koopt voetbalschoenen in je webshop. Top, die aankoop heb je in the pocket.
De kans is groot dat deze bezoeker naast deze voetbalschoenen ook een voetbalbroek, shirt en sokken nodig heeft en laat het nu net zijn, dat jij deze ook verkoopt.

E-mailmarketing is een goede manier om in te zetten voor cross selling. Immers je hebt de bezoeker al overtuigd dat jij de beste webshop bent op het gebied van voetbalschoenen en daarom is de bestelling geplaatst. Het ‘enige’ wat er nu nog moet gebeuren, is dat je ze warm maakt voor de gerelateerde producten uit je webshop.

Je kunt deze gerelateerde producten via een e-mail kenbaar maken, aangeven waarom juist dit voetbaltenue ideaal voor deze klant is. Zorg ervoor dat de e-mail die je stuurt niet té commercieel is, maar eerder overkomt als een aanvullende service. Het tijdstip waarop je de e-mail verstuurt is ook hier van belang en verschilt per product en per webshop.

Happy birthday

Als we jarig zijn, krijgen we aandacht en dat vinden de meesten van ons stiekem best leuk. Daarom is deze dag een fantastische manier om te gebruiken in je e-mailmarketing.

In je e-mailmarketingsysteem kun je informatie zoals een geboortedatum heel goed verwerken.
Op de verjaardag van de bezoeker of klant gaat er dan automatisch een e-mail uit met een persoonlijke verjaardag wens of een cadeautje in de vorm van bijvoorbeeld een korting of een sample helemaal gericht op de interesses van de klant of bezoeker.

Ook deze e-mail is er een die vaak goede open rates heeft, doordat deze relevante informatie bevat en je bezoeker is jarig. Veel webshops hebben inmiddels de kracht van een verjaardagsmail ontdekt, dus is het ook hier belangrijk origineel te zijn, zorg dat je opvalt. Door de e-mail volledig te personaliseren, zorg je ervoor dat deze eerder wordt geopend. Dit begint al bij de onderwerpsregel, personaliseer deze ook!

Schakel Webshop Academy in voor je e-mailmarketing

Heb jij al ideeën hoe je deze manieren zou kunnen uitwerken voor jouw webshop? Of heb je geen idee waar je moet beginnen. Wij van de Webshop Academy denken graag met je mee of kunnen het zelfs geheel voor je uit handen nemen. In de afgelopen 10 jaar hebben we al tientallen, wat zeg ik honderden webshopeigenaren mogen helpen op het gebied van e-mailmarketing, SEO zoekmachine optimalisatie, Social Media Advertising en meer.
Wil jij de e-mailautomatisering voor jouw webshop ook opzetten, zodat de kans dat ze meer en vaker kopen omhoog schiet? Neem contact met ons op, dan kunnen we de mogelijkheden met je bespreken.

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *