Hoe je zorgt dat je klanten bij je terugkomen

Hoe je zorgt dat je klanten bij je terugkomen

Het paard van Sinterklaas is zoek. En de mijter trouwens ook. Niet de echte. Onze speelgoedversie.

Eén ding is zeker: ze zijn in huis.

In de woonkamer. Maar ik heb op alle voor de hand liggende plekken gekeken: onder de kussens van de bank, in de speelgoedkist, in de keukenlades, achter de boekenkast. En nu heb ik geen zin meer. Ze komen wel weer tevoorschijn. Ooit.

Ik heb een hekel aan zoeken.

En het meest nog aan het zoeken naar iets waarvan je zeker weet dat het er is. Je weet alleen niet waar. Niets maakt me narriger dan dat.

Het ergste zoeken is op internet.

Een doolhof van ongrijpbare, steeds veranderende informatie waar je ook voortdurend verleid wordt om andere wegen in te slaan. Zo zoek je een boek, zo koop je een paar dure teenslippers.

Waar vind je houvast?

Wie zijn de bakens in die grote zee waarin zoveel producten ronddobberen? Ik doe meestal wat wij mensen al doen sinds mensenheugenis. Ik klamp me met beide handen vast aan wat ik ken.

Of liever: aan wie ik ken.

Wie ken ik? De grote namen. Bol, Wehkamp, De Bijenkorf, Hema. Ze hebben een gezicht. Ik ken hun verhaal. Ik weet hoe het er ruikt. Dus voel ik me er thuis.

Alleen: verrassingen kom je daar zelden tegen. Je koopt er wat de buren ook hebben. En je oma. En het kinderdagverblijf.

En ik wil wel eens wat anders.

Laatst zocht ik een vuurkorf. Ik begon op Google. Ik vond er wel 100. Eén hele mooie. Bij een mij onbekende webshop.

Het was goedkoper als ik de vuurkorf zelf zou ophalen. Ik zegende mijn woonachtigheid in het midden des lands en stapte in de auto. 20 minuten later was ik een vuurkorf en een ontdekking rijker.

Dat bedrijf verkocht niet alleen vuurkorven.

Ze hadden een enorm assortiment! Allemaal even verrassend, mooi ontworpen en budgetvriendelijk. Ik wilde het allemaal hebben. Bij de kassa kreeg ik enthousiast het succesverhaal van de winkel te horen.

Dat had ik dus nooit geweten als de hele transactie via internet was gelopen.

Toen ik buiten stond was er iets veranderd. Ik had een vuurkorf. Maar dat was het niet. Ik was fan. Ik ga daar ook een lamp kopen. En een tuinstoel.

Want wat voor die grote merken geldt, geldt ook voor kleine ondernemingen:

Er moet een gezicht bij, én een verhaal.

Dit keer kwam ik er toevallig achter.

Maar hoeveel bedrijven falen in het verbinding maken met een nieuwe klant? Door ze alleen maar een product te verkopen? Zo moeten ze voor elke aankoop altijd weer opnieuw de strijd aangaan. Terwijl er een simpele oplossing is.

Toen ik, na een lange periode televisieprogramma’s gemaakt te hebben, net gestart was als filmmaker had ik ook een website met alleen maar producten. Wel filmpjes, maar geen filmpje waarin ik zelf te zien was.

Het begon pas te lopen toen ik een filmpje van op mijn site zette waarin ik zelf pontificaal in beeld was. Het was even wennen. Voor mij dan. Maar toen had mijn bedrijf een gezicht. En begonnen er opdrachten via mijn site binnen te komen.

Ook al heb je niet het budget van Coca cola, Ikea, of Bol.com, een gezicht heb je altijd.

En een verhaal ook. En dat is alles wat je nodig hebt om een band met je klanten aan te gaan.

Vertel ons wie je bent, en waarom je doet wat je doet.

Ik zou de VideoVakVrouw niet zijn als ik niet zeker wist dat een korte video daarvoor de aller- allerbeste methode is. Omdat het snel is, duidelijk, en omdat het je weinig tijd kost. En omdat het je bovendien in 1 klap in de top van je Google-resultaten brengt.

Laat je zien, laat je horen.

Zodat ze je kennen. En naar je site gaan, als ze iets zoeken. Een nieuw paard voor Sinterklaas bijvoorbeeld.

The following two tabs change content below.
Opvallende, ultrakorte films voor coaches. Elisabeth Griffioen zorgt er als De Videovakvrouw voor dat ondernemers écht kunnen laten zien wat ze doen en wie ze zijn met een video met een doordacht concept. Daardoor komen ideale klanten vanzelf naar ze toe. Ze is ook moeder van een zoon van 3,5 en woont in Utrecht. Ze geeft 15 tips om goed in beeld te komen in één handig e-boek. Kijk maar op de site: devideovakvrouw.nl/goed-in-beeld

Laatste berichten van Elisabeth Griffioen (toon alles)

Leave a Reply