Hoe werkt Google Ads, vraag je je af? Nou, heb je even..? Google Ads (het oude AdWords) is een mooie marketingtool om jouw webshop te laten groeien en bloeien, maar het moet wel op de juiste manier ingezet worden. Helaas is Google niet heel transparant in hoe zij functioneert en kan het een helse klus zijn om je advertenties aan de juiste doelgroep te tonen. In dit artikel delen we waardevolle informatie omtrent Google Ads, zodat jij je advertenties op de juiste manier kunt inrichten.

google ads webwinkel

Wat is Google Ads?

Voordat we het hebben over Google Ads (Adwords) is het goed om te weten wat Google is. Wellicht heb je hier al een goed idee van, maar toch nemen we je graag even mee.

Wie kent ‘m niet: Google is dé zoekmachine en wordt gebruikt door meer dan 90% van de Nederlandse bevolking, op zoek naar een product, een dienst of informatie op het internet.

Volgens sommige bronnen gebruikt meer dan 50% van de Nederlanders deze zoekmachine om zich te informeren, voordat ze een aankoop doen. Dit geldt overigens niet alleen voor online shoppen. Ook voordat iemand een voet zet in een stenen winkel is de kans groot dat hij zich eerst online geïnformeerd heeft.

Google Ads is de door Google ter beschikking gestelde tool voor het plannen van advertentiecampagnes op het netwerk van Google-partnersites of voor campagnes in het zoeknetwerk van Google zelf. Het is dé tool die nooit mag ontbreken in het communicatie- en marketingbudget van webshops.

 

Waar is Google Ads goed voor?

De afbeelding hieronder laat goed zien hoe een resultaten pagina van Google eruitziet. Deze pagina noemt met ook wel SERP (Search Engine Results Page).

Bovenaan de pagina zien we resultaten gemarkeerd met “Advertentie” – dit zijn de zoekadvertenties van Google Ads. Rechts op de SERP zie je een shoppingblokje. Ook deze shopping advertenties maak je vanuit Google Ads en bestaan uit een foto, titel, omschrijving, prijs en andere informatie specifiek gerelateerd aan het product.

Onder de advertenties beginnen de zogenaamde organische resultaten. Dit zijn de zoekresultaten van de websites die aansluiten bij de zoekintentie van de gebruikers. Websites die hoog in de organische resultaten van Google ranken sluiten niet alleen goed aan op de zoekintenties van gebruikers, maar zijn veelal ook goed geoptimaliseerd voor de algoritmes van de zoekmachine. Lang leve de SEO!

adwords shopping

 

Complete marketingstrategie

De voorkeur van velen gaat uit naar goede online zichtbaarheid op organische zoekresultaten. Je moet echter in gedachten houden dat de SERP maximaal 10 resultaten per pagina laat zien. Wanneer je veel concurrentie hebt van websites die al langer bestaan en goed zijn geoptimaliseerd voor SEO, is het een grote uitdaging om op de eerste (of zelfs tweede) pagina organisch zichtbaar te zijn.

Wij adviseren daarom om een complete digitale marketingstrategie in te zetten, bestaande uit meerdere kanalen: Google Ads campagnes zijn onmisbaar in deze strategie, maar ook het adverteren op Facebook kan winstgevend zijn wanneer dit op de juiste manier gedaan wordt. Met Google Ads zet je in op direct resultaten boeken.

 

Hoe werkt Google Ads?

Oke, maar hoe werkt Google Ads nu eigenlijk? Google Ads werkt grotendeels met zoekwoorden en zoektermen die je helpen in contact te komen met potentiële klanten.

Bij het opzetten van zoekadvertenties is het noodzakelijk om zoekwoorden en -termen te kiezen. Zoekwoorden zijn woorden of zinsdelen waarvan die door potentiële klanten worden gebruikt om te zoeken naar producten of diensten.

Hoe de keuze tussen verschillende zoekwoorden en -termen gemaakt wordt? Een campagnemanager maakt zelf veel keuzes dankzij jarenlange ervaring, maar vaak gaat de zoektocht naar de juiste zoekwoorden gepaard met een speciaal zoekwoordenonderzoek. Hiervoor worden speciale tools ingezet die inzichtelijk maken op welke zoekwoorden door jouw doelgroep veel gezocht wordt.

Voorbeeld voor het kiezen van de juiste zoekwoorden en zoektermen

Wanneer je een webshop voor babykleding hebt en je wilt meisjeskleding promoten dan kan je “babykleding meisjes” inzetten voor jouw advertentie. Maar er zijn veel zoekwoordcombinaties waar je uit kunt kiezen. “Babykleding” zal bijvoorbeeld meer competitie hebben (en meer kosten) dan “Babykleding meisjes maat 74”. Hoe specifieker je zoekwoord, hoe kleiner het zoekvolume (en vaak lagere kosten), maar hoe hoger de kans dat je daadwerkelijk zichtbaar wordt voor jouw doelgroep. Het is dus ontzettend belangrijk de juiste zoekwoorden te kiezen en vooral veel advertenties te testen om de beste resultaten te verkrijgen.

 

Hoe bepaalt Google Ads welke advertenties moeten worden weergegeven?

Eigenlijk moet je Google Ads zo zien: elke keer wanneer een gebruiker op Google zoekt of een website bezoekt die Google Ads toont, vindt er een veiling plaats.

Google Ads berekent namelijk de advertentiepositie voor elke advertentie die deelneemt aan de veiling – of beter gezegd: voor elke advertentie die concurreert om het zoekwoord en de zoekintentie van de gebruiker. Als Google de advertentie relevant genoeg vindt voor de specifieke gebruiker wordt de advertentie op een rank ingedeeld (eerste, tweede, derde positie, etc.)

 

Hoe wordt de positie van Google Ads advertenties bepaald?

De positie van de advertentie wordt bepaald door verschillende factoren, waaronder:

Aanbieding: wanneer je een biedstrategie instelt, vertel je in feite aan Google het maximale bedrag dat je bereid bent te besteden aan een klik op je advertentie. Het werkelijke bedrag dat wordt uitgegeven is vaak lager dan wat je ingesteld hebt. Het is mogelijk om je bieding te wijzigen (en daarmee je campagne te optimaliseren) of de bieding te pauzeren of annuleren.

De kwaliteit van advertenties en bestemmingspagina’s: Google Ads houdt ook rekening met de relevantie en bruikbaarheid van de advertentie, website en bestemmingspagina. De relevantie van jouw advertentie en webpagina’s verschilt per gebruiker: Google Ads gebruikt complexe algoritmes om dit te bepalen. Je kunt de relevantie van je advertentie en bestemmingspagina’s vinden onder het kopje kwaliteitsscore in jouw Google Ads account.

Zoekcontext: bij het berekenen van de positie van de advertentie onderzoekt Google Ads de door de gebruiker ingevoerde zoektermen, de geografische positie op het moment van zoeken, het type apparaat dat wordt gebruikt (bijvoorbeeld een computer of een smartphone), de andere advertenties en zoekresultaten die op de pagina worden weergegeven en aanvullende gebruikerskenmerken en indicatoren. Ook goed om je te realiseren is dat als je website technisch niet in orde is, je advertentie waarschijnlijk niet wordt weergegeven.

De verwachte impact van advertentie-extensies en andere advertentie-indelingen: Wanneer je een advertentie maakt, heb je de mogelijkheid om aanvullende informatie toe te voegen, zoals het telefoonnummer of links naar specifieke pagina’s op je website. Dit zijn advertentie-extensies. Google Ads bekijkt de impact van de extensies en andere advertentie-instellingen die je gebruikt om de ranking van jouw advertenties te evalueren.

 

Het recept voor een goede Google Ads campagne

Google Ads is voor iedereen toegankelijk; het is ontzettend eenvoudig om een account te openen. Wanneer je enigszins handig bent met software is het ook vrij makkelijk om een campagne op te zetten. Helaas kun je ook snel het advertentiebudget verspillen! Het creëren van waarde, het juist instellen van de campagnes en goed investeren is een vak apart.

Voordat je een campagne start moet je rekening houden met verschillende aspecten. Wanneer de campagne eenmaal is gestart, moet je deze constant optimaliseren met als doel de ROAS (Return On Advertising Spend) te maximaliseren. Het is natuurlijk zonde om €1 te investeren en daar niks voor terug te krijgen. Of erger nog: alleen maar kijken-kijken-niet-kopen mensen aan te trekken die na een klik alweer weg zijn van je shop..

Voorbeeld

Je hebt besloten om te investeren in Google Ads: je krijgt veel klikken en impressies. Maar deze klikken en impressies brengen uiteindelijk geen aankopen of leads. Hoe dat kan? Waarschijnlijk omdat de campagnes niet op de juiste manier zijn ingesteld en je een verkeerde doelgroep bereikt. Je investeert nu actief in campagnes maar krijgt er bar weinig voor terug. Zonde!

 

Google Ads uitbesteden

Wil je geen geld, tijd en energie verspillen dan is Google Ads uitbesteden een goede optie. Op die manier weet je zeker dat jouw advertentiebudget op de juiste manier geïnvesteerd wordt. Wij bieden webshop hulp waar we o.a. Facebook, Instagram en Google Ads inzetten om de conversie van jouw webshop te vergroten. Neem contact met ons op voor meer informatie!

 

 

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *