Hoe maak je van je webshop een merk?

Een merk is herkenbaar en heeft een eigen gezicht, het creëert een lifestyle, een gevoel dat mensen aantrekt. Instagram is momenteel hét platform om een merk beleving neer te zetten.
Begin met onderzoeken: welke uitstraling wil je bereiken? Wat maakt jou en je webshop anders dan je concurrent? Dit is belangrijk, want dit wordt jouw signatuur.

frederique instagram

Als je dit lastig vindt, dan heb ik hieronder een paar vragen voor je, die je zeker op weg zullen helpen.

  1. Wat is de overeenkomst tussen de merken en producten die ik voer, wat is de bindende factor?
  2. Als ik een stenen winkel zou hebben, hoe zou die er dan uit moeten zien?
  3. Wat wil ik dat mensen over mijn webshop vertellen aan een ander?
  4. Wat wil ik dat klanten ervaren als ze op mijn webshop komen?

Door het beantwoorden van bovenstaande vragen, heb je waarschijnlijk een beter beeld gekregen van wat je wilt. Selecteer nu de belangrijkste 5 kernwoorden uit je antwoorden; dit worden jouw pijlers voor je imago. Doe de proef-op-de-som!

Zijn deze woorden ook wat ik uitstraal in mijn Instagram? Is het antwoord nee, of mis je nog iets, dan weet je wat je zal moeten aanpassen in je beeld.

Kader je Imago af! Selecteer de negen sterkste beelden die je tot nu toe hebt gemaakt en gebruik deze als een leidraad voor je toekomstige Instagram feed.

Onderzoek heeft uitgewezen dat bezoekers aan de hand van de eerste 9 beelden bepalen of je account het waard is om te gaan volgen. Het is dus belangrijk dat elke negen beelden dezelfde pijlers terug komen om je complete imago instant te houden.
Maar hoe zet je deze woorden en wensen nu om in beeld? Door werksituaties te belichten die bepaalde kwaliteiten van je laten zien. Stel dat jij enorm je best doet om overal ter wereld de leukste merkjes vandaan te toveren, dan is het goed om foto’s te laten zien van je buitenlandse inkoopavonturen. Dit hoeven niet alleen maar foto’s te zijn van een vliegveld of de inkoopdag, maar mag ook een bijzonder plaatselijk gerecht zijn, of iets anders geks, leuks of moois.


Instagram Do’s:
1. Vind je niche! Wordt een merk, wees authentiek
2. Visie; stel doelen en maak een toekomstplan
3. Onderscheid je van je directe concurrenten
4. Post regelmatig, liefst dagelijks
5. Plaats aantrekkelijke en herkenbare foto’s
6. Vergeet niet jezelf te laten zien! Wie ben jij?
7. Ben creatief en inspirerend
8. Maak de tekst zo persoonlijk mogelijk, creëer sympathie
9. Ben sociaal op Social media (de term zegt het al), like andermans werk en reageer!

Instagram Don’ts:
1. Kijk niet te veel naar de concurrentie, volg je eigen pad
2. Plaats geen merkbeeld dat niet bij jouw imago past, dit doet afbreuk
3. Gebruik niet te veel hashtags, dit komt desperate over
4. Zorg dat je beeld niet te gewoontjes oogt
5. Gebruik niet zomaar beeld van iemand anders, altijd vragen!
6. En niet te vergeten: Geen acties op Instagram! Instagram is beeld, acties is Facebook.


 

Zit jij ook op Instagram? Laat je adres hieronder achter en ik ga je volgen!

 

The following two tabs change content below.
Na vijftien jaar als moderedacteur en stylist te hebben gewerkt voor diverse tijdschriften, gebruikt Frederique tegenwoordig haar creativiteit en commercieel oog om ondernemers te helpen hun winkelconcept te vertalen naar een online imago. Als Social Media Stylist fotografeert ze het assortiment van verschillende kledingmerken en (web)winkels.

Laatste berichten van Frederique van Gemert (toon alles)

1 Comment on Instagram voor webwinkels: de do’s en don’ts

Leave a Reply