Het is al bijna zover…2022. We laten weer een vreemd jaar achter ons. Maar een nieuw jaar betekent nieuwe kansen, ook voor jouw webshop.

Tijdens de feestdagen heb je het waarschijnlijk druk gehad, maar probeer in de laatste dagen van 2021 toch een strategie uit te werken voor 2022. Wat heb je geleerd van het afgelopen jaar? Wat kan er beter? Waar ga je je op focussen? Wat ga je doen qua marketing?

Bij deze laatste vraag gaan wij je een handje helpen!
Wij hebben 8 handige ideeën en tips op een rijtje gezet om 2022 goed te starten.

1.Update je Google Mijn Bedrijf pagina

 

Google Mijn Bedrijf is één van jouw online uithangborden. Vooral voor je plaatselijke zichtbaarheid.

Het claimen van jouw bedrijf kost enkele minuten en ook het up-to-date houden, hoeft niet veel tijd te kosten.

Zorg voor een aantal foto’s van jouw bedrijf, geef antwoord op de vragen of maak zelf een korte Q&A en reageer altijd op reviews.

Vraag ook je huidige klanten om een review te plaatsen, zo kom je sterker over en

zorgt bij nieuwe klanten voor een eerlijk gevoel over jouw bedrijf.

2. Maak een overzicht van aankomende evenementen

Als webshop of bedrijf kan je altijd goed inspelen op feestdagen, evenementen in je nabije omgevingen of andere themadagen.

Met je content creatie, acties en het lanceren van nieuwe producten kan je goed inspelen op deze feest- en themadagen. Maak bijvoorbeeld een Valentijns actie of geef een korting op een themadag die past bij jouw webshop (Dierenvoedingsshop = Dierendag of kledingwinkel = Dikke-truiendag)

Een overzicht van alle feestdagen vind je hier en een overzicht van de themadagen hier.

3. Start met een loyaliteits- of verwijzingsprogramma

2022 is een goed moment om met een loyaliteits- of verwijzingsprogramma te starten. Deze manier van het belonen van je huidige klanten heeft veel positieve effecten.

Allereerst voelen je huidige klanten zich meer verbonden met jouw webshop en zal dit de aankoopintentie verhogen. Daarnaast zullen ze zich meer positief uiten over je bedrijf.

En een verwijzingsprogramma zal zorgen voor nieuwe klanten! Denk hierbij bijvoorbeeld aan een korting voor zowel de huidige als nieuwe klant bij een doorverwijzing naar jouw webshop.

4. Ga live op Facebook of Instagram

Aangezien het leven zich anno 2022 steeds meer naar online verplaatst, kan je hier goed op inspelen als webshop.

Een leuke manier om contact te onderhouden met jouw doelgroep en klanten is door live te gaan op Facebook en Instagram.

Via deze live evenementen kan je bijvoorbeeld product demo’s laten zien, vragen beantwoorden of nieuwe producten introduceren.

5. Start met een Facebook Ad campagne

Adverteren via Facebook is één van de meest effectieve advertentietools om het bereik van jouw webshop te vergroten en daarmee te groeien.

Door de niet altijd gebruiksvriendelijkheid van Facebook en het overzicht dat je hebt, is het weliswaar voor bijna iedereen toegankelijk maar niet altijd even duidelijk welke stappen je nu het best kunt gebruiken. Je kan een eigen doelgroep maken en zijn er diverse targeting methodes mogelijk. Alleen kost het tijd om de meeste waarde uit jouw investering te halen.

Aangezien je als ondernemer graag de beste resultaten wilt behalen, maar vaak niet veel tijd hebt, is het uitbesteden van Facebook Ads een optie. Wij bieden verschillende advertentie pakketten aan, bekijk ze hier.

Benieuwd naar de kosten van Facebook Ads? Wij hebben het in een eerdere blog op een rijtje gezet.

6. Breng je tractie-kanalen in kaart

Klanten komen via verschillende kanalen bij jouw webshop terecht.
Deze kanalen kunnen verdeeld worden in 3 soorten: eigen, gekochte en verdiende kanalen (oftewel owned, paid en earned).

Binnen deze 3 soorten kunnen we 19 soorten kanalen definiëren:

  1. Viral Marketing
  2. PR
  3. Onconventionele PR
  4. Adverteren op Google
  5. Social media advertenties
  6. Offline advertenties
  7. SEO
  8. Content marketing
  9. Email marketing
  10. Engineering als marketing
  11. Targeting van Blogs
  12. Business ontwikkeling
  13. Verkoop
  14. Affiliate programma
  15. Bestaande platformen
  16. Beurzen
  17. Offline evenementen
  18. Sprekers klussen
  19. Bouwen van je community

Het is aan te raden om voor elk van deze kanalen te bepalen of ze van toepassing zijn voor jouw webshop en om eens te experimenteren met een ander kanaal.

Meer informatie over alle verschillende manieren dan is het boek Traction van Gabriel Weinberg en Justin Mares zeker een aanrader.

7. Fris je social media kanalen op

Een nieuw jaar is een goed moment om je social mediakanalen op te frissen.
Maak een contentkalender voor de 1e maand of maanden van het nieuw jaar, om zo overzichtelijk te hebben wanneer je wat wilt posten.

Probeer te werken met terugkerende thema’s en lay-outs, zoals ‘monday motivation’ of ‘interieur inspiratie’. Zo maak je het jezelf makkelijk en zorg je voor structuur in je content.

Andere leuke ideeën zijn bijvoorbeeld het posten van infographics en het gebruiken van de story’s functie.

8. Start met je eigen blog

Een goede manier om online content te creëren is het starten van een blog. Een blog kan zorgen voor meer verkeer naar je webshop, meer engagement met je klanten en meer online zichtbaarheid. Daarnaast is het een gratis methode wat natuurlijk ook prettig is.

Begin met een blog over een onderwerp wat past bij jouw webshop en wat je zelf interessant vindt. Maak de blog niet te lang en gebruik trefwoorden die belangrijk zijn voor jouw webshop (positief voor je SEO!). Nog meer tips? Check onze blog over succesvol bloggen!

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *