webshop marketing klant
Klantwaarde verhogen, URL teksten en cross-selling
Social media: het parallelle universum?
 
 

Mythe: er is 1 juiste manier om sociale media te gebruiken.

Ik hoor vaak om me heen: ik wil eigenlijk niet aan X beginnen (of een ander sociaal netwerk, zoals Instagram, Facebook, Linkedin, Pinterest, Tiktok, Snapchat), maar als het dan toch moet, kun je me dan leren wat de juiste manier is?

Mijn standaard antwoord is:

Nee, kan ik niet, maar ik kan er wel voor zorgen dat je het niet op de verkeerde manier doet!

Elk bedrijf is anders – en elk bedrijf is hetzelfde.

Je kunt opmerkingen inschakelen of uitzetten op je blog, je kunt LinkedIn gebruiken voor alleen professionele relaties of ook persoonlijke verbindingen. Je kunt hele dagen op Twitter besteden, of je kunt dagenlang genietend rondklikken in de Pinterest wereld. Wat jij wilt.

Kijk, als het alleen maar IKIKIKIK praat is – kijk mijn specials, klik op mijn links, koop mijn blabla, mijn reclame hier, mijn reclame daar, ik ben koffie aan het drinken – dán doe je sociale media verkeerd. Het heet niet voor niets social media..

Er is geen juiste manier van social media gebruik en ik betwijfel zelfs of het voor sommige webshops wel goed is. Je negatief uitlaten over een klant of je ruzie met je mailprogramma, ik geloof niet dat je (toekomstige) klanten op dat soort berichten zit te wachten. En daarbij, het is een enorme tijdvreter als je het niet goed aanpakt..

De oplossing? Je moet een strategie hebben. En dan de juiste tactiek volgen. Als je zonder strategie gaat beginnen, en gewoon je ikikikikik gaat uitzenden, zal iedereen je negeren.

Neem de tijd om een strategie uit te stippelen – of vraag iemand om je te helpen – en ga dan aan de slag. Sociale media kan een zegen zijn voor je bedrijf; zolang je het niet op de verkeerde manier doet.

Wat vind jij nu echt vervelende manieren van social media gebruik? Noem eens een voorbeeld? (zonder namen hè.. 😉 )

Gwendoline