Meer zichtbaarheid en meer verkopen. Wie wil dat nu niet! Hieronder deel ik een paar simpele tips over SEO, want het is helemaal niet zo ingewikkeld, als je eenmaal weet hoe je het moet aanpakken. Wees niet bang, je hoeft geen fancy-pancy computernerd te zijn, begin gewoon met deze tips en dan kom je al een heel eind. Ik begin even bij het begin:

 

seo webshops

SEO = search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Als je het goed toepast in je webwinkel of in je blog, dan zul je meer bezoekers krijgen via zoekmachines, zoal Google, Bing of Yahoo. Zonder ervoor te betalen!

SEO = niet eng.

SEO = niet ingewikkeld.

Je kunt ook een bedrijf inschakelen die voor €xxx je webshop optimaliseert, maar ik denk dat je zeker wel punten zelf kunt aanpassen om je ranking te verbeteren en daardoor ook meer binnenkomende bezoekers via Google kunt vangen. En nee, ik noem mezelf geen ultieme SEO expert, maar ik snap dat je een tikje overweldigd kan voelen door alle termen, afkortingen en ander onbekend taalgebruik, dus ik zal je bij deze 3 makkelijke tips geven die je direct kunt toepassen!

Tip 1: Gebruik zoekwoorden, veel en vaak

Je zal moeten beginnen met zoekwoorden en zinnen die je potentiële klanten in zoekmachines gebruiken. Bijvoorbeeld: als je een webwinkel hebt in baby artikelen en je verkoopt leuke kasten voor in de babykamer, dan kun je het woord ‘kasten’ gebruiken. Het probleem is dat je daarin niet de enige bent waardoor het bijna onmogelijk is om te concurreren tegen de groten der webwinkels..

Wat je dan kunt doen is om de Google Keyword tool te gebruiken: hier vul je je zoekterm in en Google maakt daar een lijst van met zoekwoordideeën, gerangschikt van hoge concurrentie tot lage in combinatie met aantal keer per maand dat daarop gezocht wordt. Daar zie je in een oogopslag dat kasten kleine babykamer, babykamer inspiratie en nog veel meer termen vaak gezocht worden maar nog niet zo’n hoge concurrentie hebben.

Mooi meegenomen is, dat je door zo’n lijst aan zoekwoordideeën ook weer inspiratie krijgt om leuke stukjes te schrijven bij je producten.

Dus? Maak een lijst (bv in Excel) van de juiste woorden en woord-combinaties en ga ze zo veel mogelijk in je shop verwerken, zet ze op je beginpagina, in de titels, in de over ons pagina, etc. En niet alleen daar, ook in je blog. Hoe vaker je ze gebruikt, hoe eerder je voor Google opvalt. En ja, ik hoor de sceptici al brommen: overladen met zoekwoorden zal juist tegenwerken, voor de bezoekers leest het niet lekker.. Maar ik zeg ook niet overladen. En ook niet raar schrijven. Schrijf het alsof je het tegen je leukste klant hebt, die net zo enthousiast is als jij over je producten!

Tip 2: Gebruik deep links

Nee, niet gelijk gillend wegklikken! Deep links zijn gewoon links in je webshop die linken naar andere pagina in je webwinkel. Zo krijg je een stevig net waarin je webshop hangt.

Bijvoorbeeld: als je kinderkleding verkoopt en een nieuwe broek binnen hebt gekregen die zo leuk zou staan bij die groene trui, dan kan je het stukje zin ‘een groene trui’ laten linken naar de desbetreffende pagina. Sommige webshops hebben die optie helaas niet, maar je kunt het ook ergens anders doen, bv op je welkomstpagina waar je verwijst naar andere plekken in je winkel en van daaruit weer naar een andere pagina. En in je blog? Hetzelfde. Als je schrijft over: weet je nog dat ik het vorige week had over die nieuwe merkbroek, dan link je dat stukje zin terug naar die blogpost!

Dus? Lees je webshop eens goed door en kijk waar je die deep links kunt plaatsen. Maak het niet te gek, doe er een stuk of 5 en als je wat nieuwe producten online hebt gezet, doe je het nog een keer.

Tip 3: Titel van je foto’s

Vaak vergeten, maar heel belangrijk! Verkoop je hippe merkkleding? Geen hond die zoekt op IMG04587.. Of Art.5487b. Maar wel op Vingino roze baby t-shirt! Zo word je niet alleen gevonden in de zoekresultaten, maar ook in de afbeeldingen in Google. Ook hier geldt weer dat sommige webwinkels dit niet ondersteunen en als dat zo is heb je pech. Toch kun je je producten wel benoemen als je ze beschrijft in je blog en ze weer laat linken naar je shop!

Dus? Als je het nog niet hebt gedaan, hernoem dan zoveel mogelijk foto’s. En zorg daarvoor voor een uitgebreide beschrijving, hoe gedetailleerder, hoe beter.

 

Wat denk jij, haalbaar? Ik hoor het graag en deel deze pagina als je het een interessant verhaal vond!

Gwendoline

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

1 Comment on SEO voor beginners: 3 tips voor webwinkels

Leave a Reply