Zoekmachine optimalisatie oftewel: SEO voor Webwinkels

SEO: voor de één een normaal begrip in webwereldland, voor de ander een duistere afkorting met associaties van moeilijke woorden, technische kennis en dure marketingbureaus. Maar waar het eigenlijk gewoon voor staat: meer online vindbaarheid en meer verkopen. Wie wil dat nu niet!

seo webwinkel

Tip 1: Titel van je artikel of pagina

Een titel moet pakkend, concreet en vindbaar zijn. En ook opvallend, herkenbaar en niet vaag. Denk er aan: laat je bezoekers niet nadenken. In één oogopslag moeten ze weten of ze goed zitten.

In de titel zet je de zoekwoorden waar je artikel over gaat. Niet overdrijven natuurlijk, de leesbaarheid blijft belangrijker dan de SEO. Probeer je belangrijkste woord vooraan te zetten. Zet ook (een variatie op) de titel boven het artikel; de zogenaamde H1-tag.

Vergeet niet dat de titel niet te lang mag zijn: ga uit van 64 tekens, want in de Google zoekresultaten worden niet meer dan 67 tekens weergegeven en breekt het daarna af met … Dus verspil geen kostbare plek aan: ‘welkom bij’ of ‘een grote collectie van’.

 

Tip 2: Snelheid van je site

♫ Opzij opzij opzij, maak plaats maak plaats maak plaats, we hebben ongelooflijk veel haast!♪  Internetters hebben haast! Google hecht steeds meer waarde aan de laadtijd en de snelheid van een website. Uit onderzoek is gebleken dat als een bezoeker langer dan 4 seconden moet wachten tot de pagina klaar is met laden, de kans groot is dat hij al weg is, op zoek naar een snellere oplossing. Dus: hoe hoger de laadtijd van je website of webshop, des te lager de conversie.

Meest voorkomende oorzaak? De te grote afbeeldingen die je site vertragen.

 

Tip 3: Unieke webteksten

Kwaliteit, daar houdt Google van. Als je een bedrijfswebsite hebt, dan ligt het voor de hand om zelf de teksten te verzinnen. Maar wat als je vele honderden producten in je webwinkel hebt en rechtstreeks van de leverancier worden geleverd? Dan is het het makkelijkst om de teksten van die leveranciers 1 op 1 over te nemen.

Niet doen! Het is funest voor de waarde van je winkel. Wat je moet doen is unieke webteksten schrijven, aantrekkelijke blogs, maar ook informatieve persberichten. Wees creatief. Bezoekers lezen gemiddeld slechts 28% van je tekst, dus maak het aantrekkelijk en duidelijk waar het over gaat.

 

Wil je meer tips over SEO voor webshops? Meld je dan aan voor het online SEO feestje, gratis vanuit je luie stoel thuis. Zie ik je dan?

 

xoxo Gwendoline

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kiezen, regen en kou, olijven en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

Leave a Reply