reclame

Taglines en slogans, wat is het verschil?

Stel, je hebt een gigantisch billboard gekregen voor je verjaardag en daar mag jij een week lang op verschillende toplocaties jouw webwinkel op promoten. O jeh!

Wat zou je vertellen over jouw product?

Je krijgt 1 regel.

Je krijgt 1 kans.

En 1 plaatje.

Hoe zou jouw billboard er uit zien?

Heb je een mooi plaatje, waardoor iedereen direct denkt: ‘hé, daar is webwinkel x weer’?

Heb je een slogan, een slagzin, een payoff? Slogans beschrijven niet letterlijk wat je verkoopt. Want dat is je ondertitel, je tagline.

Kijk, een voorbeeld: Wehkamp. Ondertitel: hét online warenhuis van Nederland. Slogan was eerst Vóór 22.00 uur besteld, morgen in huis maar inmiddels aangepast: snel bezorgd, ook ’s avonds en op zaterdag.

De ondertitel, de tagline beschrijft dus iets wat jou onderscheidt van de anderen, en wat iemand van je webwinkel kan verwachten. En waar, als het goed is, ook één van je belangrijkste zoekwoorden in staat. En niet eindigt met een punt

Je slogan is puur en alleen voor je branding. Denk maar eens aan Heerlijk helder… Of: … omdat je het waard bent. Herkenbaar is de klank, het ritme en de rijm. Soms een alliteratie, soms een personificatie of een dubbele betekenis.

Wil je wat inspiratie opdoen? Deze site is zeker leuk om je op weg te helpen: gratisslogans.nl.

 

En iets anders: je wordt gebeld door een journalist die een item wil maken over bijzondere webwinkels. O jeh!

Wat is jouw verhaal? Wat maakt het dat jouw verhaal boven alle andere verhalen uitspringt? Dat mensen het zullen onthouden? Heb je een apart product? Zelfgemaakt? Kun je mensen inspireren door jouw leven? Welke foto zou je plaatsen bij het artikel? Of welke kleding trek je aan als je op tv gaat komen? Klopt dit met wat je laat zien online? Ben je wel genoeg zichtbaar online?

Wist je dat bijna 50% van de mensen koopt bij maximaal 6 verschillende winkels? Hoe fijn is het als jij bij het favoriete 6-rijtje hoort van je klant. Zorg ervoor dat jij bij die 6 zit! Hoe je dat moet doen? Kijk eens naar de ‘groten der webwinkels’, je concurrenten, je grote voorbeelden. Wat doen zij goed, wat kan jij ook?

Ik ben trouwens heel benieuwd wat jouw slogan en tagline is! Laat je je reactie hieronder achter? O jeh!

xoxo Gwendoline

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

11 Comments on Taglines en slogans: één zin om jouw webwinkel te omschrijven

  1. Laura Sterken
    at 7:26 pm (4 jaar ago)

    Onweerstaanbaar schattig en duurzaam, gemaakt voor de kleintjes en de wereld waarin ze opgroeien..

    Dit is de slogan van http://www.waggelenvriendjes.nl daarnaast staat een vrolijke foto van mijn dochtertje in een effen Waggel romper. Ik ben benieuwd wat je ervan vind, al twijfel ik na het lezen van dit stukje over de punten achter de zin…. Groetjes Laura

    • Gwendoline
      at 9:37 pm (4 jaar ago)

      Hoi Laura, als eerste gefeliciteerd met je nominatie voor beste baby&kind kado webshop van 2014! Stoer!
      Ik vind je zin heel goed de lading dekken van de spullen die verkoopt. Ik stuur je binnenkort de SEO webwinkel scan!

  2. Eefje Verhagen
    at 1:43 pm (2 jaar ago)

    Hoi Gwen!

    Mijn slogan is: Heel veel leuks om van elk feestje een Feest! te maken.
    Want dat is precies wat ik verkoop, of het nu gaat om mooie decoratie, een leuk cadeautje of de verpakking eromheen.

    Groetjes Eefje

  3. Rixt Ykema
    at 11:37 am (2 jaar ago)

    Het grappige is dat ik vorige week na mijn telefonsiche gesprek met Eefje ben na gaan denken over mijn pay-off (regeltje onder mijn logo) hier stonden 4 categorieën die dan moesten omschrijven wat kekootje verkoopt… ik werd er niet warm van dus ben ik gaan broeden… Op dit zelfde moment was een kennis van mij bezig met een nieuwe header voor mijn facebook en kijk wat daar uitkwam?! Mijn nieuwe pay-off is nu: let life surprise you! Ik ben er blij mee! Juist ook omdat ik met deze zin veel meer kan doen in de vorm van kaartjes bij bestellingen etc.
    Benieuwd wat jullie er van vinden 🙂
    Groetjes Rixt

  4. Maurice Leentvaar
    at 10:28 am (2 jaar ago)

    Slogan: Professioneel handgereedschap binnen muisbereik.

    Tagline(s):
    Geen verzendkosten boven €100 (Nederland)
    (België & Duitsland boven €150)

    Ben nog bezig met een nieuwe website, zelfde tagline, maar slogan wordt waarschijnlijk: Professioneel handgereedschap voor vrouwen en èchte mannen.
    (www.pink-tools.eu).

  5. sabine
    at 10:46 am (2 jaar ago)

    Onze slogan is van (A)ap tot (Z)ebra

    Tagline heb ik denk ik nog niet zo! Nog aan het broeden. Dus als iemand een geniaal idee heeft. Hoor ik het graag!

  6. Manuela Woudenberg-van Dongen
    at 8:01 pm (1 jaar ago)

    Tagline van mij is: 100% handmade especially for you. En dat is precies wat ik doe. Handgemaakte artikelen/cadeaus geheel afgestemd op de wensen (zoals stijl, kleurgebruik en formaat) van mijn klant. Mijn website is vooral bedoeld ter inspiratie en om de mogelijkheden te laten zien. Natuurlijk maak ik wel eens iets zoals ik op de foto laat zien, maar krijg ook regelmatig een verzoek om een idee uit te mogen werken (dit laatste vind ik echt een hele eer en erg leuk om te doen). Vooral het veelvuldig en soms zeer persoonlijke contact om de wensen goed in kaart te brengen vind ik bijzonder en ben dan ook altijd heel dankbaar voor het in mij gestelde vertrouwen van mijn klanten. De persoonlijke aandacht kost heel veel tijd, ik verkoop geen massaproduct (dus ik draai geen omzetten waar ik van zou kunnen rondkomen). Maar ik krijg wel heel veel voldoening als ik iets voor een klant heb kunnen maken wat precies is wat hij/zij voor ogen had.

Leave a Reply