Sommige mensen zeggen dat het geweest is, de tijd van e-mailmarketing. Toch laten we je in dit blog zien waarom het wél slim is om nieuwsbrieven in te zetten voor je webshop.

Het is namelijk een mooie manier om van jouw bestaande klanten fans te maken en om nieuwe bezoekers alles te vertellen over de producten die je verkoopt, over nieuwtjes in en rondom de webshop en over jezelf. Ook is e-mailmarketing, in vergelijking met bijvoorbeeld adverteren of andere grote marketingcampagnes, qua prijs gunstig.
Er zijn tegenwoordig tal van e-mailmarketingsystemen die het je makkelijk maken om contact op te nemen met je klant of bezoeker en ze heel gericht informeren over de producten die alleen voor hen interessant zijn. Laten we snel verder ingaan op de redenen waarom je vandaag nog met e-mailmarketing zou moeten starten.

Redenen waarom e-mailmarketing voor je website een must is

Bereik je potentiële klant rechtstreeks

Waarschijnlijk ben je al actief op Social Media, promoot je je producten en acties en heb je honderden, misschien wel duizenden, volgers die wekelijks je posts zien en liken. Top!
Maar wat als Social Media wegvalt of dat er weer een onmogelijke verandering in de algoritmes doorgevoerd wordt? Hoe kan jij dan al die volgers bereiken?
Door een e-maillijst op te bouwen kun je te allen tijde jouw potentiële klant op de hoogte brengen van alle nieuwtjes rondom jouw webshop. Denk bijvoorbeeld aan maandelijkse nieuwsbrieven, waarin jij de producten onder de aandacht brengt. Het fijne hiervan is dat je niet afhankelijk bent van beperkende algoritmes.

Het e-mailadres

Iedereen (nou ja, bijna iedereen) heeft tegenwoordig wel één e-mailadres en die wordt minstens één keer per dag gecheckt. Hoe vaak open jij je inbox…? Door e-mailmarketing in te zetten kun jij op een makkelijke manier en tegen geringe kosten veel mensen tegelijk bereiken.

Doordat men zich op heel veel websites en bij webwinkels kan inschrijven voor nieuwsbrieven, e-books enzovoort, is het best belangrijkste dat de informatie die je met de bezoekers en klanten deelt waardevol en authentiek is. Mailboxen stromen tegenwoordig over met nieuwsbrieven, dus als de informatie die je zendt niet waardevol is voor jouw klant of bezoeker, is de kans groot dat jouw e-mail ongelezen in de prullenbak belandt en dat willen we natuurlijk niet! Zorg dat je je onderscheidt en dat doe je vooral door dichtbij jezelf te blijven.

Aan de andere kant: door op regelmatige basis e-mails te versturen met hierin relevante informatie, pop jij telkens op in de inbox van jouw potentiële klant en zou het zomaar kunnen zijn dat als hij of zij eindelijk toe is aan die nieuwe koffer, armbandje, onderbroek of plantje, dat het jouw webshop is die bij hem of haar opkomt. Daarom hoef je je ook niet blind te staren op de lage open rate; mensen kopen wanneer ze willen kopen en het enige dat jij hoeft te doen is jezelf op een presenteerblaadje aan te reiken!

Wist je trouwens dat de gemiddelde open rate van webshop-nieuwsbrieven nog geen 25% is? En hoe vaker je er eentje stuurt, des te lager is dit percentage. Geen probleem: ook al openen ze de nieuwsbrief niet, het is toch een vorm van reclame als ze je naam langs zien komen.

Klantenbinding

Niks is belangrijker dan klantenbinding, want het kost vaak meer tijd en energie om nieuwe klanten te werven, dan om bestaande klanten te behouden.

Door e-mailmarketing voor jouw webshop in te zetten, te personaliseren en relevante informatie met je klant te delen, kun jij je klant binden aan jouw bedrijf.
Let op: relevantie is hierin echt the key, want wanneer je nieuwsbrieven gaat versturen met informatie die niet relevant is voor jouw klant, is de kans aanwezig dat de klant zich uitschrijft van jouw mailinglijst.

Het mooie aan de verschillende emailmarketingsystemen is, dat je de e-mails vaak volledig kan personaliseren en dat vinden mensen leuk en maakt dat jij herkenbaar bent. Door bijvoorbeeld een klant op de hoogte te brengen wanneer de nieuwe collectie van hun favoriete merk binnen is of doordat ze een kortingscode met hun verjaardag ontvangen, voelen ze zich toch even speciaal en is de kans aanwezig dat ze toch de webshop weer bezoeken en wellicht een volgende aankoop doen.

Automatisering

Een van de mooiste dingen van e-mailmarketing is dat het grotendeels geautomatiseerd kan worden.

Laten we zeggen dat een nieuwe bezoeker zich heeft ingeschreven via de webshop voor de nieuwbrief. De bezoeker komt dan terecht in een zogenaamde marketingfunnel.
In deze funnel staan dan een aantal e-mails klaar die na inschrijving één voor één verstuurd worden.

Zo kun je bijvoorbeeld heel goed de know-like-trust methode uitwerken voor nieuwe bezoekers. Wie ben jij? Waarom doe jij wat je doet? Wat kan de bezoeker van jouw nieuwsbrieven verwachten? Waarom zijn ze bij jou aan het goede adres? Wat zeggen bestaande klanten over de webshop? Dit alles zorgt ervoor dat de bezoeker kan zien dat jij een echte expert bent, dat jij degene bent waar ze moeten zijn.

Als je nu denkt dat je bij elke nieuwe inschrijving achter je laptop moet kruipen om vervolgens de e-mails één voor één te versturen, dan heb je het gelukkig mis.

Er bestaan hele mooie systemen waarin je deze e-mails geautomatiseerd kunt versturen. Zodra iemand zich dan inschrijft gaat er automatisch een melding naar je emailmarketingsysteem en dan gaat de e-mail er automatisch uit.

Het enige wat daarvoor moet gebeuren, is dat het eenmalig wordt ingesteld en daarna hoef je er niet meer naar om te kijken. Uiteraard is het wel belangrijk dat de inhoud van
e-mails af en toe geoptimaliseerd worden.

Meer verkeer naar je webshop

Door te starten met e-mailmarketing kun je meer verkeer naar je webshop genereren. Je kunt namelijk in de e-mails die de bezoeker ontvangt, links naar hele specifieke pagina’s op jouw webshop zetten. Elke verzonden nieuwsbrief of e-mail is dus een kans om meer verkeer naar jouw webshop te genereren. Wat dus automatisch betekent meer verkoopkansen, want als jij zorgt dat de plek waar de potentiële klant naartoe wordt gelinkt helemaal klopt met zijn profiel dan zou het zomaar een verkoop kunnen opleveren. Daarom is het dus wederom belangrijk dat je relevante informatie stuurt.

Waarmee wij je kunnen helpen

De Webshop Academy kan je helpen met het opzetten en onderhouden van je e-mailmarketing. Je kunt hierbij denken aan het schrijven van de nieuwsbrieven tot aan het inrichten van het e-mailmarketingsysteem. We helpen je, maar op jouw voorwaarden. Wil je eens met ons in gesprek om te kijken hoe zo’n samenwerking eruit zou zien? Neem dan snel contact met ons op en dan spreken we elkaar snel!

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *