Niet alleen online, maar ook offline (bv. op een markt, fair, braderie, Flavourites Live) is het erg leuk om je producten te verkopen. Hier zijn mijn top 5 strategieën voor het ‘offline’ verkopen van je producten:

1. De belangrijkste artikelen om niet te vergeten

Zorg ervoor dat de belangrijkste spullen mee hebt (buiten je producten om natuurlijk..): pennen, inschrijfformulier (zie hier een voorbeeld), geld, visitekaartjes en tassen. Vergeet niet voldoende kleingeld mee te nemen (of huur een pinautomaat als je wat duurdere artikelen verkoopt), breng zoveel mogelijk flyers en visitekaartjes mee om je naam te verspreiden en zorg voor herkenbare tassen of dozen om je artikelen zo aan de omgeving van je klanten te laten zien en natuurlijk om klanten iets mee te geven om hun aankopen naar huis te dragen. Zeil, klemmen en touw: om je artikelen te beschermen tegen regen (tja, het blijft Nederland..), wind of als het een meerdaags event is om je spullen te bedekken als je weg bent. En ten slotte, laten we niet vergeten: de kleding. Als je buiten staat, draag laagjes. Check van tevoren de buienradar en de temperatuur. Als het koud is: een deken, handschoenen, sjaal en muts. Als het heet is: zonnebrandcrème en een zonnehoed. En voor de zekerheid: een reserve outfit. Last but not least, als je kleding of sieraden verkoopt, draag het uiteraard zelf!

Zelfs doorgewinterde professionals vergeten wel eens wat, dus heb ik een lijstje met spullen samengesteld die je in ieder geval mee moet nemen. Klik CHECKLIJST meenemen voor offline verkoop om deze kant en klare lijst om uit te printen! 

2. Voorraad

Zorg ervoor dat je voldoende voorraad mee hebt. En als dat niet lukt, neem voorgeprinte bestelformulieren mee! Dan hoeven de klanten dit alleen in te vullen, handtekeningen eronder en vooraf betalen, zodat jij het later op kunt sturen. Zonder verzendkosten uiteraard!

3. De stand

Elke stand heeft zijn eigen stijl, zorg er goed voor dat wat je verkoopt, in overeenstemming is met je sfeer op je stand! Je kunt het neerzetten op kleur, maat, stijl of type, zodat het voor je (toekomstige) klanten duidelijk en gemakkelijker is je te herkennen en iets te kopen naar hun smaak.

4. Spiegels

Als je sieraden of kleding verkoopt, zorg ervoor dat je dan niet de spiegels vergeet. En wil je het nog beter aanpakken? Maak een klein pashokje! Mensen willen graag zien hoe het staat en deze service wordt zeker gewaardeerd!

5. Nodig je vrienden uit om te helpen

Neem vrienden mee. Iemand die de kassa beheert, de email adressen verzameld of de verkopen bijhoudt (en het liefst direct online verwerkt!). Zo kan jij je bezighouden met de klanten, flyeren, de bezoekers en je stand netjes houden. Daarbij, het is ook nog eens gezellig!

Heb je nog nuttige tips? Laat het ons weten!

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

Leave a Reply