Er zijn vier belangrijke soorten content op het internet: tekst, grafisch, audio en video. Elke soort content heeft zijn eigen voor- en nadelen en elke vorm kan ook verschillende doelgroepen aanspreken. Wanneer je jouw webshop content strategie bepaalt is het goed om eerst bij jezelf na te gaan welke content vorm(en) het beste bij jou en je webshop passen.

Webshop content strategie

Webshop content strategie

Onderschat de effecten van goede content niet. Goede content leidt tot conversie. Goede content leidt er ook toe dat je een bezoeker van je webshop omtovert tot een echte fan van jouw producten. Om tot goede content te komen is het belangrijk om een duidelijke webshop content strategie toe te passen. Dat betekent dat je content centreert rond een thema. Zo houd je voor jezelf ook overzicht en structuur. Denk bijvoorbeeld aan een webshop die kinderkleding verkoopt. Thema’s waar je dan bijvoorbeeld aan kunt denken zijn ‘zomerkleding’, ‘winterkleding’, ‘zwemkleding’, ‘galakleding voor kinderen’, enzovoorts. Wanneer je over verschillende thema’s door elkaar schrijft dan schiet je van hot naar her en mist er structuur. Veel beter is om je te beperken tot 1 thema en je daar een maand, of misschien wel twee maanden, in te verdiepen. Alle content die je in die periode produceert heeft betrekking op dat specifieke thema. Tot zover een ieniemienie uitleg over webshop content strategie, vandaag gaan we kijken naar de vormen van content die je in je content marketingstrategie kunt gebruiken.

Vormen van content

Er zijn vier soorten content die je gebruikt om bezoekers te inspireren je webshop te bezoeken en om potentiele klanten te motiveren jouw producten te kopen.

Tekstuele content

Het zal je niet verbazen dat verreweg de meest voorkomende soort content op het internet tekstuele content is. Praktisch elke webpagina die je ziet is gebaseerd op tekstuele content. Het grootste voordeel van tekstuele content is dat het erg zoekmachine vriendelijk is. Zoekmachines spreken immers niet dezelfde taal als video en audio, maar tekst begrijpen ze juist heel goed. Tekstuele content is daarom ontzettend belangrijk voor je vindbaarheid in de zoekmachines. Hoe beter je productteksten en web teksten, hoe hoger je ranking in de zoekmachines. In vergelijking kost tekstuele content veel minder tijd dan audio of video. Daarnaast heb je bij tekstuele content geen dure apparatuur nodig zoals bijvoorbeeld een camera, monteer-programma of dure grafische vormgevende computerprogramma’s. Eigenlijk hoef je alleen maar te typen..

Grafische content

Grafische content ken je waarschijnlijk wel in de vorm van infographics. Dit is de meest gebruikte vorm van grafische content. Het zijn in feite tekeningen die informatie bevatten over je product en/of dienst. Het grootste voordeel van een infographic is dat het meestal leuker en informatiever is dan alleen maar tekst. Als je bijvoorbeeld het productieproces van kleding wilt verduidelijken, dan komt dat veel meer tot leven in een tekening dan alleen een beschrijving in woorden.

Audio content

Vanaf dat de iPod populair werd, heeft audio content een plek veroverd. Vroeger kon je audio content alleen gebruiken op een cassette of op een CD. Dat was zowel duur als een behoorlijk gedoe en het was gewoon niet zo populair qua uitvoering. Maar tegenwoordig kunnen mensen naar audio luisteren ongeacht waar ze zijn. In de auto, in de bus, terwijl ze wandelen, tijdens de lunch enzovoorts. Dat bespaart tijd en is ook nog eens multifunctioneel en supermakkelijk. Geluidscontent werkt voor veel bedrijven heel goed. Denk maar aan populaire podcasts die veel bedrijven inzetten om allerlei onderwerpen te bespreken rondom hun producten en diensten.

Video content

Video content is de meest dynamische manier om content te verspreiden op het internet. Je kunt er grappige, informatieve, interessante, high-tech content of persoonlijke content op zetten – vrijwel alles wat je maar kunt bedenken. En deze vorm heeft ook de meest krachtige ‘deelcultuur’. Het is heel eenvoudig om een video even te delen met vrienden op Facebook bijvoorbeeld. Een video heeft veel meer kans ‘viraal’ te gaan dan bijvoorbeeld een podcast. Het enige nadeel van video is dat het veel meer moeite kost om te produceren. Je moet de video opnemen, de opname bewerken en tenslotte de video uitbrengen. Dat hele proces kan je vele uren kosten, in plaats van de slechts 30(0) minuten die het je kost om een artikel te schrijven.

Welke content vorm past bij jouw webshop marketing strategie?

Zonder enige twijfel gebruiken jullie allemaal tekstuele content om je webshop onder de aandacht te brengen. Kijk eens kritisch naar je productteksten en vraag je eens af of ze echt inspelen op klantbehoeften en koopmotieven van je potentiële kopers. Zou het helpen om je tekstuele content te optimaliseren? Of misschien helpt het om een productvideo toe te voegen waarin je demonstreert hoe het product werkt en welke voordelen het biedt. Misschien is het goed om een mooie infografic op je homepage te plaatsen waar in een klap duidelijk wordt waar je webshop voor staat. De truc is om je niet te beperken tot wat je al doet, wat waarschijnlijk het hoogstnoodzakelijke is. Met je webshop content strategie leg je juist de focus op hoe jij je kunt onderscheiden van je concurrentie.

Vind je het moeilijk om te bepalen welke vormen content bij je passen en hoe je die in je content strategie kunt toepassen, het webshop star programma helpt je bij het creëren van mooie content in elke vorm die maar bij je past.

Meer webshop marketing tips

Ben je opzoek naar meer webshop marketing tips? Ik heb veel artikelen geschreven met bruikbare webshop marketing tips. Denk bijvoorbeeld aan naamsbekendheid vergroten, hoe je de vraag ‘What’s in it for me?‘ goed beantwoordt door middel van een duidelijke website en succesvolle content creatie. Ook geef ik tips voor het opbouwen van een professioneel netwerk, iets van onschatbare waarde! Lees alle blogs met webshop marketing tips.

 

 

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

Leave a Reply