Wat is branding eigenlijk en moet je er als webshop ondernemer iets mee? Waarschijnlijk kun je je wel een voorstelling van branding maken, maar kom je nog niet helemaal tot de kern ervan. In dit artikel nemen we je mee langs alle facetten van branding marketing en hoe je het voor je kunt late werken.

branding webshop

Even voor de duidelijkheid: ‘branding’ = naam, term, teken, symbool of ontwerp (of een combinatie daarvan) bedoeld ter identificatie van de goederen van een verkoper, én om die goederen te onderscheiden van die van andere verkopers.

Juist. Een merk zijn dus! Herkenbaarheid, je imago, je huisstijl. Met goede branding onderscheid je jouw webshop van alle andere. Vooral voor webshops in een competitive branches zoals mode, cosmetica, kinderspeelgoed, sieraden en reizen is goede branding een absolute must. Branding is namelijk een goede manier om je van je con-collega’s te onderscheiden.

Wat is branding: hét gevoel wat een bezoeker op je website krijgt

Bijna alle webwinkels zijn slechts een opsomming van producten die worden verkocht, met een prijs vermelding en een bestelknop er naast. Logisch, hoor ik je denken, dat is toch de bedoeling van een webshop, maar niets is minder waar. Op dit punt gaan vooral veel kleine webshops de fout in.

Branding is niet alleen een logo of merk, maar vooral een ‘gevoel’ dat je bezoekers bij jouw bedrijf krijgen, een belofte, je reputatie. Je branding roept een bepaalt gevoel op bij je (potentiële) klanten. Als je branding overeen komt met je producten, services of diensten dan word jij hun favoriete go-to webshop. Branding speelt een belangrijke rol in het omturnen van je bezoekers tot groupies. Je moet dus voorbij een productwebsite gaan en jezelf zo presenteren dat je de bezoeker raakt en je klanten zich betrokken bij je voelen. Dat betekent niet alleen productomschrijving publiceren, maar beschrijf wat het product oplevert voor de klant en doe dit op basis van eigen ervaring. Maak duidelijk hoe je product (en je site, je shop, je bedrijf) past in de levensstijl van je klant. Goede doelen, gratis, goedkoop, specials, kleurplaten, spelletjes, duurzaamheid, noem maar op, er zijn heel veel manieren om verder te gaan dan alleen productverkoop. Let er wel op dat je je doelgroep goed kent, maar daarover later meer.

 

 

Ter illustratie:

Starbucks. Waar denk je aan? Niet alleen aan koffie toch? (oké, grote koffie, dat dan weer wel..). Maar ben je wel eens iets gaan halen in hun winkel? Hoe vond je het dat ze je voornaam vroegen om op de beker te zetten? Dat is branding: ze geven je een gevoel dat je ergens bij hoort. Essentieel! Bij Wehkamp hetzelfde: door je mening te geven over hun producten voel je je betrokken en hoor je bij een groep. En welk plaatje komt als eerste in je hoofd op als ik zeg: Disneyland? Precies, het sprookjeskasteel. Al ben je er nog nooit geweest en gruwel je er van! Dat kasteel vertegenwoordigt alles wat met Disney te maken heeft. Ze verkopen een gevoel, een ervaring. Knap toch?

Het ultieme bewijs van branding is als mensen je merk gaan gebruiken als werkwoord: een plaatje photoshoppen, je vrienden whatsappen, google het even. En een mooi Nederlands voorbeeld: ik ben aan het sonja bakkeren.

Tips om je branding te verbeteren

Mooi gezegd natuurlijk, maar ik hoor je het vragen: hoe kan ik dat nu nog in mijn bestaande bedrijf veranderen? Om je hierbij te helpen geef ik je 2 vragen die een klant zichzelf altijd stelt:

  1. Waarom zou ik het moeten kopen?
  2. Waarom zou ik het van jou moeten kopen?

Ha! Die laatste (en zeer interessante) vraag brengt je een stuk dichter bij wat je eigen brand is. Om mensen naar je bedrijf te trekken, moet je jezelf laten zien. Jij bent je bedrijf! Of je nu betrouwbaar bent met jarenlange ervaring of persoonlijk, creatief en net-als-de-buurvrouw-op-de-hoek, dat maakt allemaal niet uit, als je het maar doorvoert op alle gebieden.

Oja, nog een ander kenmerk van branding: men vindt het vaak óf geweldig, óf helemaal niks. Durf jij dat?

Webshop academy: je go-to voor alles gerelateerd aan je webshop

Webshop Academy helpt jou en je webshop om te groeien. We bieden heel veel gratis webshop marketing artikelen, online webshop trainingen en workshops en webshop hulp pakketten. Op basis van jarenlange ervaring weten we zowel vanuit theorie als de praktijk hoe we jouw webshop kunnen laten stralen. Neem contact met ons op voor advies op maat!

 

 Dit artikel is eerder gepubliceerd op de website van mamamarketing.nl
 
 

Gwendoline

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *