branding webshopJij, slimme webshop-eigenaresse, hebt er natuurlijk wel over gehoord en gelezen: branding. En je kunt je er ongetwijfeld wel iets bij voorstellen, maar… wat is het nu eigenlijk precies? En nog belangrijker, moet je hier iets mee?

Even voor de duidelijkheid: ‘branding’ = naam, term, teken, symbool of ontwerp (of een combinatie daarvan) bedoeld ter identificatie van de goederen van een verkoper, én om die goederen te onderscheiden van die van andere verkopers.

Juist. Een merk zijn dus! Herkenbaarheid, je imago. Lastig als je bijvoorbeeld een webwinkel waar je kinderkleding verkoopt, want nu weet je dat je dus niet je branding kan halen uit je assortiment, want je bent daarin niet de enige.. Sterker nog, dit is één van de moeilijkste niches die er momenteel zijn in de webwinkel-wereld. Dat, en sieraden!

Hoe dan wel? 

Bijna alle webwinkels zijn slechts een opsomming van producten die worden verkocht, met ’n prijs en een bestelknop er naast. Logisch, zul je denken, dat is toch de bedoeling van een webshop, maar niets is minder waar. Dat is het punt waar veel kleine webwinkels de fout in gaan.

Branding is niet alleen een logo of merk, maar vooral een ‘gevoel’ dat je klanten bij jouw bedrijf krijgen, een belofte, je reputatie. Waar men aan denkt als ze jouw naam of logo zien. Jíj moet hun favoriet worden waar ze bij willen horen of waar ze zich betrokken bij voelen. Je zult verder moeten gaan dan een productwebsite. Niet alleen productomschrijving, maar beschrijf wat het product oplevert voor de klant. Maak duidelijk hoe je product (en je site, je shop, je bedrijf) past in de levensstijl van je klant. Goede doelen, gratis, goedkoop, specials, kleurplaten, spelletjes, duurzaamheid, noem maar op, er zijn heel veel manieren om verder te gaan dan alleen productverkoop. Let er wel op dat je precies je doelgroep kent, maar daarover later meer..

Even ter illustratie:

Starbucks. Waar denk je aan? Niet alleen aan koffie toch? (oké, grote koffie, dat dan weer wel..). Maar ben je wel eens iets gaan halen in hun winkel? Hoe vond je het dat ze je voornaam vroegen om op de beker te zetten? Dat is branding: ze geven je een gevoel dat je ergens bij hoort. Essentieel! Bij Wehkamp hetzelfde: door je mening te geven over hun producten voel je je betrokken en hoor je bij een groep. En welk plaatje komt als eerste in je hoofd op als ik zeg: Disneyland? Precies, het sprookjeskasteel. Al ben je er nog nooit geweest en gruwel je er van! Dat kasteel vertegenwoordigt alles wat met Disney te maken heeft. Ze verkopen een gevoel, een ervaring. Knap toch?

Het ultieme bewijs van branding is als mensen je merk gaan gebruiken als werkwoord: een plaatje photoshoppen, je vrienden whatsappen, google het even. En een mooi Nederlands voorbeeld: ik ben aan het sonja bakkeren.

Mooi gezegd natuurlijk, maar ik hoor je het vragen: hoe kan ik dat nu nog in mijn bestaande bedrijf veranderen? Om je hierbij te helpen geef ik je 2 vragen die een klant zichzelf altijd stelt:

  1. Waarom zou ik het moeten kopen?
  2. Waarom zou ik het van jou moeten kopen?

Ha! Die laatste (en zeer interessante) vraag brengt je een stuk dichter bij wat je eigen brandis. Om mensen naar je bedrijf te trekken, moet je jezelf laten zien. Jij bent je bedrijf! Of je nu betrouwbaar bent met jarenlange ervaring of persoonlijk, creatief en net-als-de-buurvrouw-op-de-hoek, dat maakt allemaal niet uit, als je het maar doorvoert op alle gebieden.

Oja, nog een ander kenmerk van branding: men vindt het vaak óf geweldig, óf helemaal niks. Durf jij dat?

 

 Dit artikel is eerder gepubliceerd op de website van mamamarketing.nl
 
 

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kiezen, regen en kou, olijven en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

Leave a Reply