Wat wil jouw klant?

Wat wil je klant?

Toen LEGO een speelgoedkasteel ontwikkelde, brachten ze fans van alle leeftijden samen om feedback te krijgen.

De volwassenen vonden het kasteel geweldig!

“Maar waar is de draak?” vroegen de kinderen.

De volwassenen vertelden dat er natuurlijk geen draken waren in de Middeleeuwen.

“Maar waarom is het kasteel dan leuk??” antwoordden de kinderen.

>> Om een lang verhaal kort te maken: zo werd de middeleeuwse draak geboren.

Wat je denkt dat je klanten willen, klopt niet altijd met de werkelijkheid. Dat jij iets verkoopt dat je helemaal geweldig vindt, wil niet zeggen dat iedereen dat mooi vindt.

Wat je klanten zeggen dat ze willen is ook niet altijd de waarheid. Goedkoopst, kleinst, beste merk, etc; denk bijvoorbeeld maar eens aan een iPhone; niet de goedkoopste, niet de kleinste.

Daarom kan je niet vertrouwen op de eerste de beste ingevingen en je winkel volstoppen met van alles en nog wat. Je moet een manier vinden om je in te kunnen leven in je klanten en het echt begrijpen waarom ze jouw product nodig zouden moeten hebben.

If we don’t have it, you don’t need it.

7 manieren om je klant te begrijpen:

  1. Breng tijd door waar je (potentiële) klanten zijn, zowel online als offline.
  2. Kijk wat ze doen.
  3. Luister naar wat ze zeggen.
  4. Zoeken naar patronen in hun dag tot dag ritme.
  5. Bedenk hoe ze zich eigenlijk voelen als ze op zoek zijn naar jouw product.
  6. Bedenk hoe ze willen voelen en kijk hoe je dit kan leveren.
  7. Bedenk hoe je ze kunt krijgen van waar ze zijn naar waar ze willen zijn.

Klinkt het nog een beetje te abstract? Ik geef je een voorbeeld:

Je verkoopt biologische kinderkleding. Waar zitten je klanten? Ze zijn vaak hoger opgeleid, zijn bewust van het milieu, lezen graag over het verbeteren van de wereld. Groen Links? Eco-winkels? Natuurwinkels?

Hoe zullen ze zich voelen als ze op zoek zijn naar biologische kleding? Droevig door de ellende die gewoon katoen veroorzaakt, het gemak waarmee de gemiddelde mens daaraan voorbij gaat -> blij verrast dat er een webwinkel bestaat die daar tegenin gaat?

Hoe willen ze zich voelen? Ik denk dat ze zich begrepen willen voelen. Kan jij dat gevoel geven, door er misschien heel veel informatie over te geven?

Hoe krijg je ze van waar ze zijn naar waar ze willen zijn? Dat is lastig maar wel te doen als je precies weet wie het is die jouw klant is. Zo kun je in zijn of haar hoofd kruipen en precies de juiste toon, de juiste woorden gebruiken om ze net dat ene zetje te geven om jouw product aan te schaffen.

 

Wat denk jij? Kan jij met deze punten je klanten beter over halen om iets bij je te kopen? Waar zitten jouw potentiële klanten? Laat je reactie hieronder achter!

XX Gwendoline

 

 

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

Leave a Reply