Isabel vroeg me, inmiddels al lang geleden, enigszins schoorvoetend om een review van haar site, een webwinkel in prachtige brocante en landelijke woonaccessoires. De sfeervolle openingspagina nodigde zeker uit om eens lekker rond te gaan kijken.

Ik ga gelijk even naar de algemene voorwaarden, want ondanks dat dit een niet vaak gelezen stukje is, is het wel belangrijk dat het klopt. Zeven dagen retourrecht moet inmiddels 14 dagen zijn bijvoorbeeld. En de verzendkosten die genoemd worden, komen niet overeen met de kosten die beschreven staan in hoofdstukje verzendkosten.

Nu snel terug naar het leuke gedeelte: de producten! Het eerste dat me opvalt is dat sommige productknoppen niet aanklikbaar zijn op de menupagina, maar gelukkig wel te bereiken via het linker menu. Duidelijke productfoto’s en ik krijg direct het idee dat ik kijk naar leuke woonspullen die ik zeker cadeau zou kunnen geven -ook aan mezelf-, en alles is zeer redelijk geprijsd.

Productomschrijvingen

Maar.. wel wat karige beschrijvingen. Daar laat je natuurlijk wel wat liggen, niet alleen voor de klant, maar ook als je kijkt naar SEO: zoekmachine optimalisatie. Duidelijke productomschrijvingen met de juiste zoekwoorden die ook genoemd zijn in de titel en het liefst bij elk product een nieuwe omschrijving, zorgen ervoor dat je beter vindbaar wordt in Google. Om het even te illustreren, ‘touwzeepjes’. Probeer bij elke zeep een leuk verhaaltje te vertellen, zet er ook in dit geval zeepketting in, de afmeting, etc. En noem de zeep ook zeep in de titel, niet alleen ‘druppel’. Of ‘zwart hart’. Als je het lastig vindt, probeer dan eens te bedenken hoe je toekomstige koper zoekt als hij naar bepaalde zeepjes zoekt.

belang van productomschrijving link

Linkbuilding

Ook mis ik een link-pagina, nou ja, mis ‘m niet omdat die wel bestaat, maar hij is nutteloos. De meeste linkjes die ik tegenkom zijn de ruil-linkjes. Webshop A linkt naar Webshop B en die weer terug naar A. Je begrijpt misschien dat je hier weinig tot niets aan hebt want Google streept ze tegen elkaar weg.

Dan heb je ook nog de ABC of de driehoek links. Webshop A linkt naar Webshop B, B naar webshop C en die weer terug naar A. Leuk bedacht en ook niet helemaal slecht maar inmiddels is onze ome Google daar slim genoeg voor en zodra die dat patroon herkent: POEF, weg effect! Er zijn nog veel meer mogelijkheden, zelfs hele linkwheels, en hoewel het niet slecht is zal je met echt uit het hart gedeelde blogs een heel eind verder komen. Lees dit maar eens van Nathan van Letterzaken: een uitgebreide uitleg over linkruilen. Nu ik een link deel naar zijn site, is dat goed voor zijn ranking. Dus hoe meer mensen anderen attenderen op jouw site, des te beter het is voor jou!

De mooiste relevante links zijn met een anchor. De anchor tekst van een link is de tekst die zichtbaar is als link (de blauwe onderstreepte tekst). Dit zijn de klikbare woorden op een pagina. Het is belangrijk dat deze woorden de bezoeker vertellen waar een pagina over gaat, waar naartoe wordt gelinkt. Kortom, vertel de bezoekers én Google wat het onderwerp is. Het beste is om een beschrijvende anchor tekst te gebruiken. Welke producten vind je in de webshop? Wat maakt jouw producten speciaal?

Social

Nu verder naar het social media gedeelte: je bent goed bezig op Pinterest, wow! Wat een bron van inspiratie heb je daar verzameld. Hier geloof ik direct dat je iedereen kan ondersteunen met gedegen woonadvies. Deze plaatjes zijn niet alleen leuk om te zien, maar ook om over te schrijven in je blog. Nu lijkt je blog een verlengstuk van Pinterest, dus probeer hier meer te vertellen: geef je mening over spullen, beschrijf hoe jij het zou kunnen aanpassen in de woning van je klant, met af en toe ‘n link naar je webshop. En je hebt ook Insta en Twitter, helaas zijn je accounts afgeschermd met een slotje. Ik begrijp dat je sommige dingen privé wilt houden, maar het is je bedrijfsnaam en het geeft niet een juiste eerste indruk dat je dat wilt afschermen. Want het eerste wat op zou kunnen komen in het hoofd van de klant: wat heeft die te verbergen..?

Referenties

Ook kun je bij jou terecht voor bruisende workshops op het gebied van woonadvies of het zelf maken van prachtige woonaccessoires. Klinkt goed! Als je al workshops hebt gegeven, vraag dan even aan de deelnemers wat ze er van vonden en zet dit onder je beschrijving bij workshops. Mensen willen zo graag weten wat anderen er van vonden (en niet alleen van de workshops)!

Gwendoline

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

1 Comment on Wat zijn driehoek-links en zijn ze belangrijk?

  1. Nina
    at 8:43 pm (6 jaar ago)

    Hi Gwendoline,

    Ik vroeg me iets af. Je schrijft dat het voor SEO goed is om bij elk product een andere omschrijving te zetten. Maar hoe anders moet dit zijn? Is het nodig compleet andere woorden te gebruiken of voldoet het al om per product de zinnen wat om te gooien. Ben benieuwd!

    Groetjes
    Nina

    Beantwoorden

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *