Hoe meer relevante websites met een link naar jouw webshop verwijzen, des te meer autoriteit je opbouwt in de ogen van zoekmachines. Zo simpel is het! Veel links is goed, maar veel links van relevante websites is nog beter. Maar hoe verkrijg je links naar jouw website? Door het gewoon te vragen of juist te ruilen? Ontdek hieronder een aantal tips die het voor jou makkelijker maken om te linkbuilden.

Linkbuilding Webshops

Begin bij eenvoudige link-websites

Het is een gemakkelijke manier om aan veel links te komen. Voorbeeld van link-websites zijn de bekende startpagina’s en andere verzamelpagina’s. Het zijn niet perse de meest waardevolle links, maar je creëert wel een mooie mix van links naar jouw webshop. Zoekmachines vinden het belangrijk dat je gevarieerde links vergaard.

 

Product review linkbuilding

De Product review linkbuilding manier is een manier om aan waardevolle linken te komen die je normaal niet kunt krijgen. Deze strategie houd in dat je review bloggers gaat mailen voor een samenwerking. Je geeft hun een product naar keuze, in ruil voor een review over dat artikel, en een bijbehorende link.

 

Tip: Het gaat allemaal om het mailtje, die zorgt namelijk voor de eerste indruk van de samenwerking, goed of slecht. Neem dus gerust wat extra tijd om een goed mailtje samen te stellen en zo de review blogger te overtuigen.

 

Branche gerelateerde bedrijven

Het is van belang om te weten waar jouw doelgroep zich bevindt op de digitale snelweg. Zoek bedrijven die geen concurrenten zijn, maar wel ongeveer dezelfde doelgroep hebben en benader ze voor een link. Hoe? Simpel. Vraag de eigenaar of hij/zij een link in hun website willen opnemen.

 

Gastbloggen

Jazeker! Het schrijven van gastbloggen is een effectieve manier van linkbuilding. Benader websites waar jouw doelgroep zich bevindt met de vraag of je een gastblog mag schrijven. Zorg dat je in jouw artikel een link naar jouw webshop plaatst of een naamsvermelding onderaan het artikel krijgt. Win-win: zij een artikel, jij een link.

 

Motie creëert emotie

Beweging zorgt voor emotie, even vrij vertaald. Doe mee aan discussies en gesprekken over onderwerpen die jouw werkgebied bestrijken. Bij je reactie kun je je website invullen en hoppa… weer een link.

 

Sommige websites bieden de optie om een handtekening aan te maken. De handtekening verschijnt onder ieder bericht dat je plaatst. Indien mogelijk, plaats dan de link van je website in de handtekening. Dit komt niet alleen veel beter over, maar verkleint ook nog eens de kans dat je bericht wordt verwijderd.

 

Let op: sommige websites geven de links een ‘no-follow tag’, waardoor het direct een waardeloze link wordt voor de zoekmachines. Toch is het wel de moeite waard voor jouw webshop. Er zijn namelijk ook bezoekers die klikken op de link. En dat is natuurlijk ontzettend waardevol.

 

Social media

Je moet ook actief zijn op de sociale media kanalen. Plaats zo nu en dan een reactie of een bericht met daarin een linkje naar jouw webshop. Ook een link naar een specifiek product kan zeer goed werken. Elk gedeeld bericht, retweet en ga zo maar door, zorgt weer voor een waardevolle link naar jouw website.

 

Software

Het is belangrijk om gebruik te maken van verschillende softwareprogramma’s. Het zijn veelal programma’s waarmee je waardevolle backlinks kan achterhalen. De meest bekende en genoemde programma’s zijn: MajesticSEO, Ahrefs en MOZ. Je kan eenvoudig verbeterpunten achterhalen en kijken hoe waardevol jouw online link status is.

 

Planning

Maak een planning, zodat jij nooit in één keer alle links vergaard. Op het moment dat je een grote hoeveelheid links ontvangt, kan Google je ook een straf geven. Een zogeheten penalty. Maak daarom een plan waarmee je gestructureerd en periodiek linkverzoeken indient.

 

Ik hoop dat je na het lezen van dit blog gelijk een aantal hele mooie linken kunt scoren. Wil je meer weten over linkbuilding? Klikproces heeft onlangs een artikel online gezet die maar liefst 103 fenomenale linkbuilding strategieën bevat. Ik wens je in ieder geval heel veel plezier met het scoren van die linken!

 

 

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *