Heb je een webshop of wil je een webshop beginnen, maar weet je je weg niet goed te vinden wanneer het op adverteren aankomt? Geen zorgen, dat is heel normaal. Er zijn tegenwoordig zoveel advertentiekanalen dat het lastig kan zijn om de juiste te kiezen en op de juiste manier te adverteren.

In dit artikel geven we een overzicht van de meest gebruikte online advertentie kanalen, hun voor- en nadelen en leggen we je uit waarom het soms beter is om het adverteren van je webshop uit te besteden.

adverteren webshop

Adverteren op Facebook

Voor kleine of grote ondernemers, met compacte of oneindige budgetten, het maakt niet uit: met Facebook kun je jouw aanwezigheid en impact vergroten. Het succes van jouw FB campagnes ligt in het vinden van jouw ideale klant die goed bij jouw bedrijf past. Om deze klant te bereiken heb je een goede strategie nodig in combinatie met een sterke boodschap.

Waarom adverteren op Facebook Ads?

Facebook Advertising is een van de meest effectieve advertentietools om jouw webshop te laten groeien. De functies die het heeft zijn uniek en dit verklaart waarom miljoenen bedrijven Facebook gebruiken om te adverteren.

Gebruikers
Meer dan 10 miljoen mensen gebruiken Facebook in Nederland en het platform blijft groeien. In combinatie met de juiste targeting methodes weet je zeker dat je potentiële klanten kunt bereiken.

Targeting
Facebooks Ads heeft een enorm aanbod aan doelgroepen en andere targeting methodes. Zo kan je jouw target bijvoorbeeld kiezen op locatie, geslacht, leeftijd, interesses en zelfs op hun gedrag.

De voor- en nadelen van Facebook Ads

Voordelen Facebook Ads

  • Het is voor iedereen mogelijk campagnes te creëren via het gebruiksvriendelijke platform
  • De resultaten zijn vrijwel direct waarneembaar
  • Ruime keuze aan doelgroepen en andere targeting methodes
  • Gemakkelijker te gebruiken dan Google Ads
  • Verschillende advertentie-indelingen om aan te passen aan uw doelgroep

Nadelen Facebook Ads

  • Duur wanneer je niet goed weet hoe je moet adverteren via Facebook

Adverteren op Instagram

Het adverteren op Instagram is goed te vergelijken met adverteren op Facebook. Wanneer je wilt adverteren op Instagram doe je dit namelijk met behulp van hetzelfde advertentie platform: Facebook Ads Manager. Net zoals bij het adverteren op Facebook is het belangrijk dat je een goed beeld hebt van jouw doelgroep zodat je hen met de juiste toon aanspreekt.

Waarom adverteren op Instagram?

Het netwerk van afbeeldingen neemt een hoge vlucht. Bovendien kan je met Instagram een toenemend aantal gebruikers bereiken dankzij de integratie met Facebook. Met het afnemende organische bereik zijn Instagram-advertenties de beste manier om een breder publiek te bereiken en ervoor te zorgen dat jouw content zichtbaar is. Zonder advertenties is het moeilijk om een groot publiek te bereiken en jouw webshop te promoten.

Gebruikers
Zoals hierboven vermeldt blijft ook Instagram flink groeien. Het aantal vrouwelijke en mannelijke gebruikers licht vrijwel gelijk aan elkaar. 71% van de gebruikers is onder de 35, ideaal voor bedrijven die een jonge doelgroep hebben.

Creatief platform
Instagram bestaat grotendeels uit foto’s, een super creatief platform dus. Instagram is ideaal voor bedrijven die fotogenieke producten hebben: denk aan sieraden, kleding, maar ook planten of sportapparaten doen het goed. Het succes van je advertentie is afhankelijk van de afbeelding die je gebruikt.

De voor- en nadelen van Instagram Ads

Voordelen Instagram Ads

  • Instagram campagnes creëer je via Facebook Ads Manager; wanneer je weet hoe je Facebook campagnes moet maken heb je een goede start voor Instagram campagnes.
  • De resultaten zijn vrijwel direct waarneembaar
  • Ruime keuze aan doelgroepen en andere targeting methodes.

Nadelen Instagram Ads

  • Iets moeilijker om resultaten te analyseren dan Facebook, sommige statistieken zijn niet beschikbaar voor Instagram.
  • Langer conversiepad dan Facebook, Instagram gebruikers nemen langer de tijd om iets aan te schaffen.

Adverteren op Google Ads

Om op nummer 1 in de zoekresultaten van Google te komen zijn er twee mogelijkheden:

Optie 1: op lange termijn resultaten zien.
Optie 2: op korte termijn resultaten zien.

Wanneer we het over de eerste optie hebben, hebben we het uiteraard over SEO: het optimaliseren van je webshop om op een natuurlijke manier je positie in Google te verbeteren. SEO is “gratis”, maar de resultaten kunnen pas na enkele maanden waargenomen worden en zijn niet gegarandeerd.

De tweede optie, om op korte termijn op nummer 1 in Google te staan, is alleen mogelijk via webshop adverteren met Google Ads (vroeger Google AdWords). Via Google Ads kunnen adverteerders zoekwoorden en advertenties inkopen, zodat je gegarandeerd op de eerste pagina van de zoekmachine komt te staan.

Waarom Google Ads campagnes inzetten?

Zoals hierboven genoemd is Google Ads een snelle manier om bovenin de zoekresultaten te komen, er zijn echter meer voordelen.

Voordelen Google Ads campagnes

  • Wanneer je een webshop hebt kun je via Google Ads ook shopping advertenties inkopen, deze speciale advertenties zijn ontzettend rendabel.
  • De resultaten zijn vrijwel direct waarneembaar
  • Je kan gebruikers heel specifiek targeten; zo betaal je alleen voor specifieke zoekwoorden. “Online kussen kopen” heeft bijvoorbeeld veel meer kans op slagen dan simpelweg “kussen”.
  • De mogelijkheden zijn eindeloos
  • Ook Google heeft een ruime keuze aan doelgroepen en andere targeting methodes.

Nadelen Google Ads campagnes

  • Wie voor het eerst Google Ads opent zal moeite hebben met het creëren van advertenties: het platform is niet voor iedereen even gebruiksvriendelijk
  • De mogelijkheden zijn eindeloos 😉
  • Kost veel geld wanneer de campagnes niet goed zijn opgezet

Webshop adverteren uitbesteden: Google Ads, Facebook en Instagram Ads

Al met al is het creëren van advertenties voor je webshop niet eenvoudig. Elk platform kent zijn eigen regels en best practices, er zijn constant updates, en de concurrentie is hoog.

Wanneer je er zeker van wilt zijn dat jouw advertenties een waardevolle investering zijn, is de keuze snel gemaakt: adverteren uitbesteden door middel van webshop hulp inschakelen.

Wij bieden verschillende advertentie pakketten aan zodat jij tijd meer tijd hebt voor wat écht belangrijk is: het runnen van je bedrijf.

 

 

NB: DISCLAIMER: Alle informatie over Facebook en Instagram die op deze pagina beschikbaar is, is alleen bedoeld als algemene richtlijn en mag nooit worden beschouwd als vervanging van advies van deze bedrijven zelf. Webshop Academy is niet een officiële dealer van Facebook of geaffilieerd met Facebook. Facebook is een geregistreerd merk.
Facebook is a Registered Trademark and Webshop Academy has no direct or indirect affiliation with Facebook. Webshop Academy has no partnership, sponsorship or endorsement from Facebook.

 

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *