Klantenservice uitbesteden webwinkel
Klantenservice uitbesteden van je webshop: de voor- en nadelen
Webshop CMS
Webshop software: huren of kopen van je webshop CMS?
 
 

Webshop beginnen, maar met welk product?

Je wilt graag een webshop beginnen maar vraagt je af welke producten je moet gaan verkopen. De webshop wereld is de afgelopen jaren booming geworden en daar willen velen van ons een stukje van meepakken. Want je business vanuit huis runnen is toch wel heel relaxed, right? Wrong… Tenminste, dat hangt van je doelen af. Wil je een succesvolle business of wil je gewoon lekker bezig zijn? Het is goed om eerst naar je motieven en passies te kijken en dan vooral ook of je die kunt combineren in een mooie niche webshop waarmee jij snel binnen jouw branche kunt domineren.

Webshop beginnen met welke producten?

Het is helemaal niet zo ingewikkeld om een webshop up and running te krijgen. Een grotere uitdaging is het om online goed zichtbaar te zijn. Dit is een essentieel onderdeel van je webshop, want hoe weten mensen anders hun weg naar jou te vinden? Wanneer je graag een webshop wilt beginnen, maar je afvraagt welke producten je wilt gaan verkopen, dan is het dus belangrijk om iets te kiezen waar je gepassioneerd over bent. Iets waar je niet over uitgepraat raakt. Je hebt namelijk een lange adem nodig om je webshop tot een succesvolle onderneming te transformeren en dat lukt 9 van de 10 mensen niet wanneer ze niet volledig achter hun producten en concept staan.

Je moet je voorstellen dat je concurreert met grote jongens zoals bijvoorbeeld bol.com, Zalando, Wehkamp of misschien wel met een grote drogisterijketen. Deze grote bedrijven hebben al veel naamsbekendheid opgebouwd en hebben grote marketingbudgetten die naast de stenen winkels steeds meer ingezet worden om de zoekresultaten in de zoekmachines te domineren. Als nieuwe kleine speler moet je het succes dus echt willen om een mooie boterham met je shop te verdienen.

Hoe weet ik waar ik gepassioneerd over ben?

Een sieraden webshop, een online speelgoedwinkel, een webshop met beauty producten of kleding: er zijn er oneindig veel van. Zoals eerdergenoemd is het zaak om een webshop te beginnen in een branche waar je niet over uitgepraat raakt, maar hoe weet je nou waar je gepassioneerd over bent? Dat is iets waar we in een kennismakingsgesprek eens over kunnen sparren. Voor iedereen is dat weer wat anders, maar vaak ligt het antwoord meer voor de hand dan je in eerste instantie gedacht had.

Vind en creëer jouw niche webshop

Naast passie en doorzettingsvermogen help je jezelf om je aandacht te richten op een niche webshop. Een one of a kind webwinkel waar je gemakkelijk de aandacht mee kunt trekken. Zoals gezegd, de grote jongens liggen al 10 ronden (1000?) op je voor dus om een flinke inhaalslag te maken moet je eruit springen. Ondanks dat je een kleine doelgroep bedient met een niche webshop is de kans dat jouw bezoekers klant worden veel groter dan wanneer je alledaagse producten aanbiedt.

Zoekwoorden onderzoek

Wanneer je je niche webshop gevonden hebt en je passies daar ook in kwijt kunt, is het goed om direct een zoekwoordenonderzoek te (laten) doen. Met een zoekwoorden onderzoek krijg je inzicht in de zoektermen die jouw potentiële klanten gebruiken om de producten die jij wilt verkopen te vinden. Dit is ontzettend waardevolle informatie die je helpt je webshop zo in te richten dat mensen ook daadwerkelijk hun weg naar jou weten te vinden. Kleine dingen zoals de juiste namen van je pagina’s, categorieën, tags en productnamen kunnen je een mooie push in de goede richting geven als je die in aanvang slim ingericht hebt. Onderschat de toegevoegde waarde van het zoekwoorden onderzoek dus niet! Je hebt er immers niets aan wanneer je je webshop ingericht hebt en je organisch niet gevonden kunt worden.

Hé, je hoeft het niet alleen te doen!

Er is echt niemand die een succesvol bedrijf in z’n uppie van klein naar groot heeft gebracht. Je kunt gewoon niet alles weten en dat is eigenlijk maar goed ook. Want als jij de dingen die je minder leuk vindt of waar je geen kaas van gegeten hebt uitbesteed, dan heb jij je handen vrij om je te focussen op wat jij wel leuk vindt. Op die manier blijft het voor iedereen leuk en draait je business vanzelf. Of nou ja, bijna vanzelf dan. Ben jij geen marketeer of vind je er geen klap aan? Zelf ben ik gespecialiseerd in online zichtbaarheid voor webshops. Denk aan bloggen, e-mailmarketing, social media, SEO (zoekmachine optimalisatie), SEA (Google Ads) en PR in de media. Wil je ondersteuning bij het runnen van je webshop, dan is het webshop star programma zeker iets voor jou. Wil je zelf leren hoe je je als webshop kunt onderscheiden, kijk dan eens naar onze webshop cursus, van klant naar fan training of content marketing cursus waarin je zelf leert klikbare content te creëren.

Wat je nog meer moet weten voordat je je webshop begint

Eigen webshop beginnen? Om ervoor te zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan heb ik op een rijtje gezet waar je rekening mee moet houden. Van de kosten webshop tot webshop logistiek uitbesteden, op een gegeven moment krijg je ermee te maken. Heb je al een webshop maar wil je die succesvol maken lees dan eens hoe je feedback van klanten kunt gebruiken om content engagement te verhogen, je naamsbekendheid vergroten en hoe je met drie simpele tips je klantenservice webshop een mooie boost kunt geven.