bloggen webshop
Wat is het meest cruciale onderdeel bij het schrijven van je blog?
verkopen buitenland
Internationale SEO
 
 

Webshop optimalisatie tips: 10 webwinkel tips voor groei

Webshop optimalisatie beslaat meerder facetten van het runnen van je webwinkel. Van marketing tot opslagkosten optimaliseren en van inkoopkosten slim uitspreiden tot je tijd goed benutten. Alle aspecten hebben invloed op je omzet en vooral ook, je rendament. Met name op marketing gebied kan webwinkel optimalisatie overweldigend zijn. 

Moet je je focus leggen op social media marketing, op het verbeteren van de online vindbaarheid van je website, misschien is het slim om te investeren in email marketing of zijn er misschien andere dingen die je kunt doen voor webshop optimalisatie? In dit blog geven we slimme webwinkel tips om meer uit je onderneming te halen. 

Welke vormen van webshop optimalisatie zijn er?

Webshop optimalisatie is een ruim begrip. Er zijn namelijk veel aspecten die komen kijken bij het slim inrichten en vermarkten van je webwinkel. 

 

1. Gedegen zoekwoordenonderzoek om je vindbaarheid in Google te vergroten

Zoekwoordenonderzoek: het lijkt zo makkelijk, maar dat is het zeker niet! Wanneer je nog nooit eerder zoekwoordenonderzoek hebt gedaan, raad ik je aan om eerst een kijkje te nemen in je Google Search Console en Google Analytics account. Op welke pagina’s krijg je veel bezoekers binnen, en waar gaat het juist mis? Maak een lijstje van de pagina’s die weinig bezoekers binnen krijgen en schrijf voor elke pagina op voor welk zoekwoord deze momenteel geoptimaliseerd is. Je krijgt op deze manier een goed beeld van de zoekwoorden waar jij je website voor wilt positioneren. Kijk vervolgens in een gratis zoekwoorden tool zoals Google Keyword Tool waar jouw kansen liggen. Ondanks dat deze tool gratis is geeft hij best al wel inzicht in het potentieel van een zoekwoord. Zo is het slim om voor zoekwoorden te kiezen met lage concurrentie, zodat de kans van het behalen van een mooie ranking groter is.  

Gedegen zoekwoordenonderzoek vormt de basis voor je online zichtbaarheid. Het is dus ontzettend slim om dit onderdeel bijvoorbeeld uit te besteden aan een professional. Er zijn verschillende aspecten die bepalen welke zoekwoorden slim zijn om te kiezen. Het zou zonde van je tijd en energie zijn wanneer je je op de verkeerde zoekwoorden richt.  

Vraag een SEO analyse aan en lees meer SEO webshop tips.

2. Schrijf onderscheidende productteksten

Unieke productteksten zijn niet alleen goed voor de vindbaarheid van je website, maar ook om jezelf te onderscheiden van concurrentie: twee vliegen in één klap! Onderscheidende productteksten schrijven is één van de eerste dingen die we je aanraden om te doen. Er zijn namelijk maar heel weinig webshops die aandacht besteden aan het schrijven van unieke en uitgebreide productteksten. Dit is dus een quick win voor jou!

Denk bij het schrijven van onderscheidende productteksten bijvoorbeeld aan het verstrekken van specifieke informatie over hoe je producten gewassen of gebruikt kunnen worden, schrijf over je eigen gebruikerservaring met het product en verstrek productspecificaties zoals afmetingen, kleur, gewicht en andere zaken die van belang zijn.

Denk vanuit de positie van je potentiële klant, wat willen zij weten van het product voordat ze overgaan tot aankoop en kun je alle voor de hand liggende vragen voor ze beantwoorden in de tekst? Onthoud goed dat wanneer je eerlijke, unieke en duidelijke teksten schrijft een bezoeker je minder snel zal vergeten en de kans groot is dat hij bij je terug komt.   

 

3. Webshop optimalisatie door eigen productfoto’s

Wanneer een klant online navigeert, leest hij/zij niet alleen de productteksten. Sterker nog,  de foto’s zijn het eerste waar een bezoeker een webpagina op beoordeelt. Het is dus superslim om mooie, kwalitatieve foto’s te plaatsen in jouw webshop, echte eye-catchers.

Schiet de foto’s zo dat ze goed bij jouw merk passen: sta je bekend om je vrolijke roze webshop, en komen bloemen vaak terug in posts op social media en foto’s op blog posts? Schiet je productfoto’s dan bijvoorbeeld met een klassiek witte achtergrond en decoreer deze met prachtige bloemen: zeker weten dat de klant dit zich beter kan herinneren dan standaard productfoto’s. Het is eventjes wat werk, maar je laat wel zien dat jouw webshop anders is dan anderen en dit gaat zijn vruchten afwerpen. 

 

4. Maak gebruik van categorieën en tags voor gebruikersvriendelijkheid en SEO

Het vindbaar maken van je producten en andere belangrijke content is onwijs belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van je webshop. Door het gebruik van categorieën en tags in je shop hou je je content en producten netjes en overzichtelijk. Het is dus slim om een Excel export te halen uit je CMS met alle URL’s van je website. Bekijk of al je producten in de juiste categorie staan en zo niet, bepaal in welke categorie ze eigenlijk horen. Aan de hand van die lijst kun je je webshop optimaliseren voor gebruikersvriendelijkheid. 

Ook goed om te onthouden: producten heb je vaak tijdelijk in je shop: voor een bepaald seizoen, voor een bepaalde periode of totdat de leverancier het niet meer kan leveren.

Categorieën en tags zijn blijvend op je website en zijn daarom onwijs belangrijk voor SEO. Nog voordat je je producten voor SEO gaat optimaliseren wil je dus eerst zorgen dat je categorie- en tag pagina’s online goed zichtbaar zijn.  

 

5. Verbeter de gebruikerservaring door je website snelheid te optimaliseren

De snelheid en gebruiksvriendelijkheid van je website zijn misschien wel twee van de meest belangrijke aspecten van een goed functionerende webshop. Wist je dat 53% van de mobiele gebruikers een webshop verlaten wanneer deze te langzaam laadt? Je hebt zoveel moeite gedaan om gebruikers op je site te krijgen, die wil je daar natuurlijk ook zo lang mogelijk houden.

Je kunt plug-ins installeren om de foto’s op je website lichter te maken, en de cache zo nu en dan automatisch te verwijderen. Naarmate je webshop groter wordt en ouder is het echter slim om webshop optimalisatie voor snelheid uit te laten voeren door een expert. Er zijn zoveel technische aspecten die komen kijken bij dit onderdeel dat je waarschijnlijk alleen maar meer kwaad dan goed doet wanneer je zelf met je handen in de klei gaat.  

 

6. Besteed werkzaamheden uit voor meer groei

Facebook campagnes, de Facebook pixel in stellen, unieke product teksten schrijven, zoekwoordenonderzoek, voorraadbeheer, inkoop, Google Ads, whaaaa; waar houdt het op?!

De helft van de werkzaamheden die moeten gebeuren vind je waarschijnlijk niet eens leuk, of heb je geen kaas van gegeten en wil je eigenlijk ook niets van weten. Jij wilt ondernemen en niet met details bezig zijn. Kun je jezelf hier een beetje in herkennen? Het is bijna onmogelijk om een succesvolle webshop in je eentje te runnen: van marketing tot de logistieke kant van je webshop: het houdt werkelijk nooit op. 

Het is misschien moeilijk om werk uit handen te geven en dingen los te laten, maar het is wel een essentiële stap wanneer je wilt groeien. Wanneer je werkzaamheden uitbesteedt, heb je meer tijd om je te focussen op de dingen waar jij goed in bent en werk je samen met je team aan de groei van je onderneming. Webshop optimalisatie door middel van het uitbesteden aan een virtueel assistent of een marketing bureau is een investering die leidt tot groei. 

 

7. Zet de juiste social media platformen in

Voor veel webshops is social media een belangrijke marketingtool, omdat zij een duidelijke identiteit hebben weten te creëren door regelmatig mooie en bruikbare content te posten. Het is een uitdaging om een mooie following te creëren die ook nog engaging is. Elk social media platform heeft namelijk zijn eigen doelgroep, functionaliteiten en focus. Zo zijn Instagram en Pinterest heel visueel, is LinkedIn juist weer heel business focused en is Facebook echt een platform voor 30-plussers. 

Het is heel belangrijk om de juiste social media platformen voor jouw business te kiezen in plaats van overal aanwezig te willen zijn. Doe liever één social media kanaal goed dan twee of drie platformen een beetje net niet. 

 

Backlinks: ze zijn niet zo makkelijk om te verkrijgen, maar je kunt er gewoon niet zonder. Elke website heeft een “Authority Score”. Een score die aangeeft hoeveel autoriteit jouw website heeft en hoe belangrijk Google deze website “mogelijk” vindt. Hoe meer hoogwaardige backlinks jouw website heeft, hoe hoger je autoriteit score. Als er veel websites zijn die naar jouw website linken dan is dat een teken dat je website van hoge kwaliteit is en kan Google deze makkelijker vinden.

Let wel op! Niet elke backlink is positief voor jouw website. Het is belangrijk dat je de linkjes goed controleert voordat je een samenwerking aangaat. Heeft de andere website ook een hoge authority score en ziet de website er betrouwbaar uit zonder al te veel advertenties? Dan kan je voor deze website een “follow” link aanvragen door middel van een samenwerkingsvoorstel. Het beste is om de website voor de samenwerking aanvraag door een specialist te laten controleren om zeker te weten dat de kwaliteit goed is.  

Een samenwerkingsvoorstel ziet er meestal uit in de vorm van gast bloggen of het betalen voor de backlink. Vaak krijg je een no follow backlink. Is dat erg? Nee, want als mensen er op klikken om naar je site te gaan, is dit altijd mooi meegenomen. 

 

9. Optimaliseer je conversie door bijpassende producten aan te bieden

Je wilt natuurlijk dat de gemiddelde waarde per order zo hoog mogelijk is. Dit kun je onder andere bereiken door bijpassende producten aan te bieden onder aan je productpagina’s of in het winkelwagentje. Hierdoor geef je klanten een reden om door te shoppen en andere producten te bekijken, of om wat toe te voegen in hun winkelwagentje voordat ze betalen. Veel grote webshops maken al gebruik van deze mogelijkheid, terwijl dit vaak mist bij kleinere webshops. Dit is een quick win die bij veel webshop platformen gemakkelijk in te stellen is. 

10. Reviews voor reputatie opbouwen

Reviews zijn ontzettend belangrijk om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen. Je kunt reviews aanvragen door middel van Trustpilot, webwinkelkeur en vele andere tools. Het automatisch aanvragen van deze reviews kost vaak geld, maar je kunt ook een leuk persoonlijk briefje bij de bestelling doen om te vragen of de klant een review wilt achterlaten. Het geheim achter positieve reviews? Soepele communicatie, snelle verzending, kwalitatieve producten, en een persoonlijke touch! Zorg ervoor dat je pakketje eruit springt en dat het een feestje is om te openen!  

Webshop marketing uitbesteden

Wil jij na het lezen van dit artikel starten met webshop optimalisatie? Samen met mijn team verzorgen wij de complete marketing van webshops. Van SEA en SEO tot e-mailmarketing en social media. Wij bieden 3 pakketten aan; VIP, VIP Plusklus en VIP Elite.

1. VIP: webshop marketing consultancy

Bij het VIP-pakket begint jouw webshop marketing uitbesteden. We starten met een online brainstormsessie, die maandelijks terugkeert. Tijdens die sessies gaan we overleggen, brainstormen, sparren en kan je het met mij over alles hebben wat jou dwars zit m.b.t. jouw webshop marketing. Wat doe jij en wat doe ik en waar heb je een duwtje in de rug bij nodig?

2. VIP Plusklus: samen kom je verder

Bij VIP Plusklus krijg je naast het maandelijkse overleg ook extra webshop hulp op een gebied waar jij heel graag hulp bij wilt. Dit kan zijn SEO, SEA, social media, PR of bloggen, you name it!

3. VIP Elite: de complete webshop ondersteuning

Het VIP Elite pakket is een all round pakket, inclusief: Social media, SEO, SEA, nieuwsbrieven, blogs, funnels, het aansturen van jouw team. We nemen een groot deel van je webshop marketing over zodat jij je kunt concentreren op de groei van jouw bedrijf.

Meer weten over mij en mijn team of contact opnemen? Stuur me vrijblijvend een mail, dan bespreken we waar ik jou bij kan helpen. Je kunt ook bij mij terecht voor online trainingen zoals een content marketing cursus of conversie verhogen webshop cursus.