Het succes van je webshop is voor een groot deel afhankelijk van een duidelijke website. Een potentiële klant moet bij een bezoek aan je website binnen 15 seconden de vraag ‘What’s in it for me?’ beantwoord krijgen.

Het is eigenlijk de belangrijkste vraag voor elke vorm van marketing. Een klant wil weten wat hij aan je heeft en wat het hem/haar kan opleveren. Dat betekent dus eerlijke, duidelijke en to-the-point content publiceren. Wanneer je dat goed doet dan is de kans dat je artikel gelezen wordt of dat er doorgeklikt wordt naar de producten in je webshop vele malen groter. Ik ga je vertellen hoe jij die ene belangrijke vraag beantwoord krijgt in een elevator pitch voor je website!

whats-in-it-for-me

Het oog wil ook wat: je huisstijl

Voordat je ook maar 1 woord opschrijft, doe je er goed aan om eerst naar de vormgeving van je website te kijken. De look & feel moeten het gevoel geven dat een potentiële klant zich welkom voelt. Kleurgebruik en stijl moeten eenduidig en in harmonie zijn. Dat betekent dat je moet beslissen over een huisstijl die kenmerkend is voor jou en die past bij de producten die je aanbiedt. Misschien heb je al een heel duidelijk beeld van hoe jouw webshop eruit moet komen te zien. Je kunt een moodboard maken met knipsels van de look & feel en de kleuren die kenmerkend zijn voor jou en je producten. Wanneer je je moodboard gemaakt hebt, kun je deze het beste delen met mensen om je heen om feedback te krijgen. Welke gevoelens roept het bij ze op en voelen ze zich welkom en uitgenodigd?

Mag ik even uw aandacht

Die huisstijl is heel belangrijk, maar niet het allerbelangrijkste, want dat is namelijk je headline. Je headline is de trigger die een potentiële klant nieuwsgierig moet maken. Zie het als de uitnodiging die je geeft om verder te kijken in je webshop. Die ene zin, of misschien wel vraag, moet jouw doelgroep direct aanspreken. Iemand die nog nooit van jou of jouw webshop gehoord heeft, moet dus direct een duidelijke verwachting krijgen. Als je website de naam ‘Marieke’s Wereld’ heeft bijvoorbeeld, is de kans heel groot dat een bezoeker geen idee heeft wat hij mag verwachten. Een catchy headline die de vraag ‘What’s in it for me’ beantwoordt, is dus noodzakelijk. Een voorbeeld van een headline van de website ‘Marieke’s Wereld’ zou kunnen zijn ‘De beautyshop met alleen maar natuurlijke producten’. Wanneer deze headline gekoppeld is aan een eenduidige vormgeving en fijne uitstraling, dan is de kans heel groot dat je de aandacht van de lezer te pakken hebt.

Het gebruik van graphics op je website

Nog voordat een bezoeker tekst leest, blijven de ogen van de meeste bezoekers hangen op een graphic. Een graphic is meestal een afbeelding waarmee je heel mooi spelen kunt spelen door bijvoorbeeld duidelijk te maken wat de voordelen van jouw webshop en/of producten zijn. Wanneer we naar ‘Marieke’s Wereld’ kijken zou een graphic met bijvoorbeeld een gezonde dame die de groene producten gebruikt met op de achtergrond vrolijke dieren in de natuur, een duidelijk ‘wat levert het mij op’-antwoord zijn. Een gouden tip is om te zorgen dat je speelt met de ruimte direct onder een afbeelding of graphic. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de ruimte onder een afbeelding in veel gevallen de meest gelezen stukjes tekst van een website zijn.

Je eerste alinea

Heb je de aandacht van die potentiele klant te pakken, dan ben je er nog niet. Wanneer de content die volgt niet aansluit bij het gevoel wat je in de elevator pitch van je website hebt weten op te roepen, raak je de aandacht alsnog kwijt. Die eerste alinea, of openingsparagraaf, moet in eenheid zijn met je huisstijl, je header en de graphic. De beste binnenkomer in de eerste alinea is een geweldige ‘aanhaak’-zin gevolgd door 3-4 regels waarin je exact beschrijft wat de lezer mag verwachten als ze besluiten verder te kijken op je website.

Elevator pitch website beantwoordt de ‘what’s in it for me!’

Als je bovenstaande technieken op de juiste manier combineert, dan ben je in staat om een duidelijke verwachting te scheppen richting je bezoekers. Dit is als het ware je website’s elevator pitch, het antwoord op de vraag ‘What’s in it for me.’ En wanneer je dat voor elkaar hebt, dan zal het aantal bezoekers aan je webshop groeien, meer terugkerende bezoekers genereren en uiteindelijk tot meer verkopen leiden.

Hulp bij het creëren van een duidelijke website

Het neerzetten van een duidelijke website is niet iets wat veel mensen in hun uppie kunnen. Vaak heb je zelf heel duidelijk in je hoofd wat je wilt, maar is de uitwerking daarvan een uitdaging. Ook zie je zelf niet alle mogelijkheden omdat je er gewoon te dicht op zit. Een schreeuw om hulp is daarom helemaal niet zo gek. Kun jij wel een handje gebruiken bij het beantwoorden van de vraag ‘What’s in it for me?’ Met het webshop star programma help ik je een webshop neer te zetten die mensen niet snel zullen vergeten!

Meer webshop succes inspiratie

Er zijn vele facetten die komen kijken bij het opzetten en runnen van je webshop. Denk bijvoorbeeld aan naamsbekendheid vergroten en succesvolle content creatie. Lees alle blogs met webshop adviezen.

 

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *