Wij zien steeds vaker, vooral bij de kleinere webshops, dat het onderscheidende vermogen van een webwinkel een bepalende rol speelt in de mate van succes. Steeds vaker bepaalt je onderscheidende vermogen zelfs de algehele overlevingskansen van je webshop. Alleen advertenties draaien, zichtbaar zijn op social media en/of zoekmachine optimalisatie toepassen is tegenwoorden geen winnende formule meer om je webshop tot een succes uit te laten groeien. De kracht van een succesvolle webshop, zeker in een competitieve branche, zit hem in het zetten van kleine stappen in de juiste richting. In dit artikel delen we deze stappen.

Zichtbaar-zijn-competitieve-branche

Inzetten op lokale zichtbaarheid

Of je nu starter bent of al een tijdje een webshop runt, in een competitieve branche blijft het een uitdaging om grote online zichtbaarheid te bereiken wanneer er beperkte financiële middelen zijn. De truc is om vanuit je eigen wijk/ woonplaats/ regio te groeien. Je netwerk bestaat nu ook uit mensen in je directe omgeving. Wanneer de mensen in je directe omgeving hun weg weten te vinden naar jou dan breidt die ‘olievlek’ zich, met hier en daar wat hulp, vrij snel uit. Er zijn een aantal tools die je in kunt zetten voor het vergroten van lokale zichtbaarheid.

Google My Business

Google wordt steeds slimmer. De zoekresultaten die iemand in Groningen te zien krijgt zijn anders dan die van iemand uit Middelburg. Google biedt namelijk zoekresultaten aan op basis van locatie. In je Google My Business Account kun je verschillende dingen doen om binnen jouw locatie/regio je positie te versterken. Denk aan reviews, je bedrijfsinformatie compleet maken, regelmatig een post delen op Google My Business en afbeeldingen toevoegen.

Offline samenwerkingen aangaan in je omgeving

Een webshop betekent niet per definitie dat alles online moet gebeuren. Om je lokale zichtbaarheid te vergroten is het juist slim om offline samenwerkingen aan te gaan om zodoende je positie te versterken. Denk aan de webshop die kinderkleding verkoopt en in samenwerking met een crèche of buitenschoolse opvang een leuke actie neerzet. Of de sieradenwebshop die samen met een boetiek winkeltje uit de regio een samenwerking aangaat. Op deze manier vergroot je naamsbekendheid en verhoog je jouw websiteverkeer.

 

 

Focus op één product/ productgroep

Het is echt beter voor de groei van je webshop om jezelf in aanvang met zo min mogelijk producten te positioneren. Vooral in competitieve branches, zoals make-up, speelgoed en (kinder)kleding is het verstandig om met je webshop focus aan te brengen op één specifiek product. Of één productgroep, afhankelijk van de branche. Focus voor één product geeft je (adem)ruimte; het enige wat je hoeft te doen is dat product ijzersterk in de markt te zetten, zodat iedereen z’n weg naar je weet te vinden. Dat betekent dat je al je marketingbudget inzet om autoriteit op te bouwen aangaande dat specifieke product. Wanneer je een solide stroom aan bezoekers en afnemers bereikt hebt is het tijd om daar een product en/of productgroep aan toe te voegen. Blijf dit heel gefaseerd doen en zorg ook eerst weer dat het tweede product goed staat en dat mensen hun weg naar je weten te vinden voor dit product.

IJzersterke teksten

Nog te vaak zien we dat productteksten niet uniek zijn. Ze zijn vaak vertaald vanaf de website van een leverancier of concurrent, teksten worden één op één gekopieerd, er worden alleen product specificaties vermeld of er wordt niet of nauwelijks iets verteld over het product. In je productteksten ligt juist jouw onderscheidend vermogen in een competitieve branche. Laat je kennis en kunde doorschijnen in je teksten, schrijf vanuit eigen ervaring en deel tips, trucs en weetjes. Veel webshops doen dit niet, omdat het heel veel werk is om goede productteksten te schrijven. Wanneer jij je focust op één product of productgroep geef je jezelf alle ruimte om dit goed te doen en jezelf op die manier te onderscheiden.

Unieke productafbeeldingen

Hetzelfde geldt ook voor productafbeeldingen: wees hier onderscheidend door eigen materiaal te schieten en gebruiken. Wanneer je eigen geschoten materiaal gebruikt is dat niet alleen onderscheidend, het laat ook zien dat je verstand van zaken hebt en dat je de aangeboden producten zelf gebruikt.

Zet in op een persoonlijke benadering

Digitaliseren neemt veel werk uit handen. Tegelijkertijd horen we steeds vaker dat mensen het persoonlijke contact erg missen. Het verlangen naar persoonlijk advies groeit. Nu kun je veel met een chat-bot ondervangen, maar laat dat zeker niet de enige optie zijn voor jouw (potentiële) klanten om je te bereiken. Wat ook goed is om je te beseffen, helemaal in een competitieve branche, is dat juist uit het directe klant contact heel veel informatie voor jou ligt op het gebied van klantbehoefte en hoe jouw webshop en/of product ervaren wordt. Aan de hand van de informatie die je ontvangt kun je jouw strategie om zichtbaarheid te vergroten in een competitieve branche vergroten.

Zichtbaarheid vergroten in een competitieve branche met Webshop Academy

Er zijn verschillende manieren waarop we je kunnen helpen je zichtbaarheid te vergroten in een competitieve branche. Omdat het plan van aanpak voor iedere webshop weer anders is, afhankelijk van de branche, de reeds opgebouwde autoriteit & credibility, locatie en website, zal altijd eerst een persoonlijk gesprek plaatsvinden. Vanuit daar denken we met je mee en adviseren we je over de weg voorwaarts. Wat de uitkomst ook is, we bieden passende webshop hulp in de vorm van verschillende pakketten.

 

Neem contact met ons op >

The following two tabs change content below.

Gwendoline

The Boss
Dol op: zon, chaos, drop, sushi, surfen op het web, brainstormen, plannen maken, bodybalance, verslinden van (e)boeken, Baileys, zoete witte wijn, water, nagellak en lachen. Heel veel en heel vaak. Hou niet van: onrecht, pesten, kou en opruimen. Je zal me nooit zien met: Crocs, te hoge hakken, hoogblond haar, bier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *