Online vindbaarheid: wat Google je niet vertelt..
Marketing: handige tools
 
 

Zien al mijn facebookfans mijn berichten?

Zien al mijn facebookvolgelingen mijn berichten?

Welnee!

“Maar ik wil ze niet spammen met 3 berichten per dag!”

Nou, reken dan maar even met me mee: ik bereik ongeveer gemiddeld 45 mensen met een doordeweeks normaal bericht wat niet geliked, gedeeld of waar gereageerd op wordt. Gewoon een berichtje in de ruimte schieten. Ik heb 570 fans dus per bericht bereik ik 8% van mijn trouwe volgers. Hmm, hier schrik ik ook wel een beetje van.. Zo weinig. Met 3 vind-ik-leuks gaat het bereik naar 125; dus dat is slechts 22%.

Facebook heeft er natuurlijk een commercieel belang bij om niet al je fans te laten bereiken. Hier hebben ze het zogenaamde ‘Edgerank’ voor bedacht.

Wat Edgerank precies is? Het algoritme van Facebook (een cijfer). Hoe hoger jouw cijfer des te groter de kans is dat je berichten in het nieuwsoverzicht bij je fans verschijnen. Mijn cijfer is dus best laag..

Ik wil mijn Edgerank wel omhoog schroeven! Hoe ga ik dat doen?

Ten eerste mijn affiniteit vergroten: de binding tussen mij en m’n fans. Hoe vaker je mijn pagina bezoekt of reageert op een bericht, hoe groter de kans dat jij berichten van mij krijgt te zien. En hoe vaker ik een bericht schrijf, des te groter de kans dat er iemand op reageert!

Ten tweede ga ik mijn berichten meer ‘content‘ geven, waardevoller maken. Berichten die alleen bestaan uit tekst, scoren minder hoog dan een afbeelding of een video. En hoe leuk een ‘vind ik leuk’ ook is, een reactie weegt zwaarder. Foto’s, video’s en gekoppelde links naar andere pagina’s krijgen meer waarde krijgen dan alleen tekst. En tweets doorsturen naar je Facebook pagina? Niet doen!

Verder ga ik onderzoeken wanneer mijn doelgroep online is. Dat doe ik door naar mijn statistieken te gaan en dan op ‘berichten’ te klikken. Zo zie ik in een paar seconden wanneer de beste tijd is om mijn fans te bereiken.

facebook doelgroep online

 

En dan….. De negatieve feedback.

Dit deel is afgelopen jaar toegevoegd en ik moet toegeven dat ik er zelf ook wel eens gebruik van maak.. Je kent ze wel, die pagina’s van bedrijven die alleen maar reclame rondschreeuwen, vol taalfouten en vaak veel van hetzelfde laten zien. Om ze niet gelijk te ont-fannen, klik ik gewoon de ‘volgend’ knop uit.

Als mijn fans mijn berichten altijd verbergen in hun nieuwsoverzicht, of erger nog, markeren als spam dan is dit negatieve feedback en worden mijn berichten nog minder vaak geshowd.

Klinkt allemaal niet heel ingewikkeld toch? Wel weer een projectje waar je even voor moet gaan zitten, maar ondanks dat ik geen fervent hardcore social media fanaat ben, geloof ik absoluut dat connectie en gunnen heel belangrijke onderdelen zijn in het bestaan van je webwinkel. En niet te vergeten goed voor je SEO!

Ben benieuwd, hoe vaak post jij eigenlijk een berichtje voor je fans?